Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's
Gamer.nl
Nieuws

Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's

Per presentatie op GDC 2022 heeft Intel onthuld dat de XeSS-upscalingtechnologie met vijf verschillende kwaliteitsmodi lanceert.

Intel Xe Super Sampling (XeSS) is, naast AMD's FSR en Nvidia's DLSS, een nieuwe upscalingtechnologie voor games. De technologie dient gelijktijdig te lanceren met de Intel Arc-producten, waarvan een eerste laptopvariant (Intel Arc A370M) dit kwartaal nog dient te verschijnen.

Inmiddels is bekend hoe XeSS geschaald kan worden. Schaalfactoren van 2,3 tot 1,3 worden respectievelijk gespreid over de standen Ultra Perfomance, Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. De keuze in modi is grofweg identiek aan de norm die Nvidia en AMD ontwikkelden.

©GMRimport

XeSS maakt gebruik van temporale upscaling, waarbij data uit voorgaande frames slim ingezet wordt om de beeldresolutie te verscherpen. Het resultaat is meer pixels, zonder excessief rekenwerk. Op Intel Arc draait XeSS op de zogenaamde Matrix Extensions-architectuur (XMX), die het algoritme met een neuraal netwerk dient te versnellen. Daarvoor wordt "een speciale versie" van XeSS uitgerold.

Intel verzekerde daarbij dat XeSS ook bedoeld is voor gpu's buiten het Arc-merk. In die gevallen wordt XeSS niet door hardware geacceleerd, maar maakt het gebruik van DP4a-instructies. Voor spelontwikkelaars geldt echter dat een enkele XeSS-implementatie voldoet, welke vervolgens werkt op zowel Intels gpu's als die van andere partijen.

Daarnaast heeft Intel de intentie om XeSS volledig open-source beschikbaar te stellen. Concurrent AMD deed recentelijk hetzelfde, met FidelityFX Super Resolution en diens aanstaande, temporale tweede versie.

©GMRimport

Intel stipte ook aan dat traditionele, spatiale upscalers "makkelijker te implementeren zijn", maar dat temporale upscaling simpelweg betere resultaten genereert. De chipgigant verwacht dat de prestaties van XeSS ook beter uit de verf komen in games met intensieve grafische technologieën, zoals raytracing.

In de presentatie toonde Intel enkele slides met synthetische benchmarkprestaties, maar van een livedemonstratie was vooralsnog geen sprake. Ook aankondigingen rondom XeSS-implementaties in games bleven uit, al lijkt de lijst met partnerontwikkelaars op de Intel XeSS-website gestaag te groeien. Onder meer Ubisoft, Kojima Productions, 505 Games, Codemasters en Techland zouden werken aan het integreren van XeSS-uspcaling.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid
Gamer.nl
Nieuws

Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid

Wat betekent dat voor de toekomst van het personage?

Sackboy - bekend van de LittleBigPlanet-games en Sackboy: A Big Adventure - maakt geen onderdeel meer uit van het huidige PlayStation Productions-logo.

Socialmediagebruiker realradec onthulde na het zien van de Until Dawn-film dat Sackboy niet meer in het PlayStation Productions-logo voorafgaand aan de film voorkomt. Voorheen maakte Sackboy nog wel onderdeel uit van dit logo. Andere personages zoals Ratchet and Clank, Astro Bot en Nathan Drake komen nog wel voor in het logo.

Het is op moment van schrijven niet bekend waarom Sackboy niet meer in het logo voorkomt, maar Sony lijkt steeds minder nadruk op het personage en de LittleBigPlanet-franchise te leggen. Zo zijn LittleBigPlanet 3 en alle LittleBigPlanet-dlc vorig jaar uit de PlayStation Store gehaald. Wel is Sackboy: A Big Adventure nog altijd te koop.

Vorig jaar bleek dat Sony-studio Media Molecule, dat de eerste LittleBigPlanet-games heeft ontwikkeld, bijna werd opgeheven tijdens een ontslagronde. Zover bekend werkt de studio inmiddels al een tijdje aan een nieuwe IP, die naar verluidt niet op de meest recente game van de ontwikkelaar, Dreams, lijkt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar

Er gaan al geruime tijd geruchten over de komst van de game

Het nog onaangekondigde Half-Life 3 zou al vanaf begin tot eind speelbaar zijn bij Valve.

Dat claimt gerenommeerde Half-Life-insider Tyler McVicker. In een recente livestream beantwoordde hij vragen van kijkers. Zo werd hij gevraagd wanneer Half-Life 3 uitkomt, waarop hij het volgende meldde: "Waarschijnlijk dit jaar, of de aankondiging vindt in ieder geval dit jaar plaats."

Hij liet daarbij weten dat de ontwikkeling van het spel al vergevorderd is. "De game is van begin tot eind speelbaar. De ontwikkeling is verder gevorderd dan ooit, en ze zijn nu aan het optimaliseren. Ze zetten de puntjes op de i."

Afgelopen jaar claimde Valve-insider Gabe Follower meermaals informatie over een langverwacht vervolg op Half-Life 2 te hebben. Rond de jaarwisseling meldde hij bijvoorbeeld dat er al enkele maanden speeltests voor de game werden gehouden. Dit jaar liet hij daarbij weten dat de game wordt geoptimaliseerd.

Officieel is er nog altijd geen Half-Life 3 aangekondigd, al hintte de stemacteur achter het personage G-Man mogelijk wel naar de komst van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!