JEDEC wil CAMM-geheugen verheffen tot laptopstandaard
PU.nl
Nieuws

JEDEC wil CAMM-geheugen verheffen tot laptopstandaard

Standaardisatieorganisatie JEDEC treft voorbereidingen om SO-DIMM te laten vallen als laptopstandaard, met Dell-innovatie CAMM als vervanger.

CAMM werd op CES 2022 al onthuld door Dell en is sinds enkele maanden later ook terug te vinden in selecte Precision-laptops van de fabrikant. De zogenaamde 'Compression Attached Memory Module' bestaat uit een enkele printplaat met geheugenmodules en -controllers, die middels een gecomprimeerde connector aan de onderzijde direct in een laptopmoederbord te bevestigen is. 

Dell meent dat CAMM tot 57 procent dunner is dan de traditionele SO-DIMM-modules, die zeker in luxere gevallen ook gestapeld dienen te worden. CAMM kan daarnaast met één module tot 128 GB aan werkgeheugen leveren, waar daar bij SO-DIMM minstens vier losse schijven (van elk 32 GB) voor benodigd zijn. Daarnaast moet CAMM hierdoor ook het onderhoud en reparatie 'in het veld' versimpelen. 

©GMRimport

CAMM zou bij JEDEC met open armen ontvangen zijn, zo claimt Tom Schnell,  JEDEC-comitélid en tevens leidinggevend ingenieur bij Dell (via PCWorld). Maar liefst twintig van de (in totaal 332) bedrijven binnen JEDEC zouden erg positief zijn over de adoptie van CAMM als nieuwe laptopstandaard. 

Schnell meent dat de organisatie inmiddels "unanieme goedkeuring" heeft voor de 0.5-specificaties van CAMM. De definitieve 1.0-specificaties liggen in het verschiet voor de tweede helft van 2023. Daaropvolgend dienen laptopfabrikanten (en hun leveranciers) in hun eigen tijd nog over te schakelen op de nieuwe geheugenstandaard — waarvoor weer nieuwe moederborden vereist zijn — wat met alle waarschijnlijk ook niet van de ene op de andere dag zal gebeuren.

Los van de nog ietwat onzekere toekomst van CAMM haakte Schnell in zijn interview nog in op zijn mogelijke belangenverstrengeling tussen Dell en JEDEC. Volgens de Dell-ingenieur is CAMM niet bedoeld om zijn eigen werkgever met royalty's te beladen: "Dell is een gigantisch bedrijf; we laten de lichten niet branden op royalty's van een patent. [...] We willen hoogstens de ontwerpkosten terugwinnen en [CAMM] vaker succesvol implementeren."

Schnell voegt daaraan toe dat Dell niet puur en alleen naar zichzelf kijkt, maar ook naar de hardware-markt op een grotere schaal. De ingenieur beschrijft dat als een soort harmonieus geven en nemen van innovaties. "We zijn onderdeel van de pc-industrie en de pc-industrie is gebouwd op een ecosysteem van partners en leveranciers, die allemaal hun steentje bijdragen. Natuurlijk creëert Dell innovaties voor onze eigen systemen, maar we integreren zelf ook veel innovaties van allerlei andere mensen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!