Kingdom Come-studio verdedigt Larian met betrekking tot AI-gebruik
'Hoe dan ook kunnen we het niet meer tegenhouden'
De medeoprichter van Kingdom Come: Deliverance 2-ontwikkelaar Warhorse Studios heeft Baldur's Gate 3- en Divinity-ontwikkelaar Larian Studios verdedigd met betrekking tot recente uitspraken rondom het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens game-ontwikkeling.
Eerder deze week kwam er een interview met Larians studiohoofd Swen Vincke naar buiten waarin werd gemeld dat de studio AI gebruikt voor voorbereidend werk tijdens gameontwikkeling, waaronder het creëren van artwork. Dit leverde veel negatieve reacties van gamers op internet op. Als gevolg daarvan klom Vincke in de pen op social media en verdedigde hij zijn eerdere uitspraken.
Nu heeft Daniel Vávra, een van de oprichters van Warhorse Studios en regisseur van de Kingdom Come: Deliverance-games, ook van zich laten horen op social media via een uitvoerig bericht. "Deze hysterie rondom AI voelt hetzelfde als toen mensen stoommachines vernielden in de negentiende eeuw. Larian meldde dat ze iets doen dat absoluut iedereen doet, en dat leverde een gestoorde shitstorm op."
Vávra meldt dat AI is gebruikt om bepaalde elementen in de eerste Kingdom Come te upscalen. "Ik ben geen fan van kunst dat met AI is gemaakt, maar het is tijd om de realiteit te accepteren. AI blijft hier. Hoe eng het ook is, dit is de waarheid. Het boezemt mij vooral angst in bij muziek, omdat je daarin AI niet eens meer kunt herkennen."
Vávra is geen fan van het gebruik van AI in creatieve processen, maar ziet er wel voordelen in op het gebied van het creëren van assets die veel tijd kosten, maar niet zo belangrijk zijn. "Weet je wat ik het meeste haat aan games ontwikkelen? Het feit dat het zeven jaar, driehonderd mensen en tientallen miljoenen dollars kost."
Hij vervolgde: "En het feit dat Tom (McKay, de acteur die de rol van hoofdpersonage Henry speelt -red.) vijfhonderd uur in de studio doorbracht om generiek gekibbel op te nemen. Als AI kan helpen om een epische game in een jaar tijd te maken met een kleiner team, dan ben ik er helemaal voor. De game zal nog steeds een art director, schrijvers, programmeurs en designers hebben, maar ze hoeven geen vermoeiende en saaie taken meer uit te voeren. Ze kunnen zich richten op de essentiële elementen."
Ook wat betreft het gebruik van AI om dialogen hoorbaar te maken in games stond Vávra open voor experimenteren. Hij benadrukte daarbij wel dat belangrijke dialogen nog steeds met echte stemacteurs en motion-capturing mogelijk gemaakt moeten worden.
Hij concludeerde: "Deze AI-revolutie wordt misschien de ondergang van de mensheid. Dat weet niemand, maar het zou ook kunnen betekenen dat iedereen met een fractie van de huidige kosten dingen kan maken met geweldige ideeën. Een game maken zou zo makkelijk kunnen worden als het schrijven van een boek. Er zullen meer games zijn. Niche genres keren terug. Sommige games worden beter, al zijn het er maar een paar. Er zal ook een hoop troep zijn. Maar wat maakt het uit? Er is al jarenlang zoveel troep te vinden op het gebied van boeken en muziek."
"Het wordt ook het einde van vele grote uitgevers, en Hollywood zoals we het kennen. Niemand zal meer hun geld en middelen nodig hebben. Wat we zagen met de opkomst van indiegames dankzij Steam, zullen we ook zien bij AAA-games dankzij AI. Of Skynet zal ons voor die tijd vernietigen. Hoe dan ook kunnen we het niet meer tegenhouden."
