Langzame muis op Windows: zo los je dat op
PU.nl
Nieuws

Langzame muis op Windows: zo los je dat op

Soms merk je dat je muis op Windows niet meer zo snel reageert als eerst. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel bespreken we de oplossingen die je kunt uitproberen bij een langzame muis.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Computertotaal.

Problemen met de muis op Windows is soms heel gemakkelijk op te lossen. Het kan zijn dat het aan de hardware ligt. Sluit de muis, draadloos of met draad, eens aan op een andere computer en check of die daar wel op werkt. Is dat het geval, dan is er wellicht iets mis met de usb-poort op de eerste computer. Werkt die nog steeds niet? Dan is de muis defect (of de draadloze ontvanger is aan vervanging toe). Maar voordat je contact opneemt met een klantenservice of een nieuwe muis kopen gaat, kun je proberen het probleem op te lossen via de software.

Muis op Windows werkt niet meer goed

Zo kan het geen kwaad om de instellingen van de muis nog even na te lopen. Open de instellingen van Windows en vul in het zoekveld ‘muis’ in. Selecteer de optie Muisinstellingen. Check of de cursorsnelheid niet te laag ingesteld staat. Staat die helemaal naar links, dan is die daarom traag. Verschuif hem iets meer naar rechts om te kijken of je een snelheid tegenkomt die bevalt. 

Overigens, veel muizen hebben tegenwoordig een speciale knop die de snelheid van de aanwijzer aanpast. Vaak in de buurt van het scrolwiel. Het kan zijn dat je die per ongeluk hebt aangeraakt, waardoor de instelling is aangepast. Klik er een paar keer op en beweeg de muiscursor om te checken of dat van invloed is op de snelheid ervan.

©GMRimport

We kunnen nog een stapje verdergaan door de eigenschappen van de muis erbij te pakken. Je komt daar heel snel door de Windows-toets + R in te drukken en in het venster Uitvoeren main.cpl in te vullen. Druk op Enter en ga vervolgens naar Opties voor de aanwijzer. Check of niet stiekem het aanwijsspoor ingeschakeld staat. Is dat wel het geval, haal dat vinkje dan weg. Druk nu op Toepassen en vervolgens op de OK-knop om de wijzigingen door te voeren.

Verder kan het helpen om enkele visuele effecten uit te schakelen van Windows, zeker op Windows 11. Ga hiervoor naar de Instellingen en klik Toegankelijkheid aan. In zowel Windows 10 als 11 is het mogelijk enkele visuele effecten uit te schakelen, zoals animaties en transparantie. Schakel één van de twee, of misschien wel allebei, uit om te kijken of je muis weer normaal reageert.

Updates en drivers

Bovendien doe je er goed aan om te kijken of er updates zijn. Check via Windows Update of er iets beschikbaar is voor je besturingssysteem. Daarnaast kun je via het programma van je grafische kaart, waarmee je eveneens updates binnenhaalt, checken of je drivers updates nodig hebben.

Tot slot kun je de Windows Verkenner een keer opnieuw opstarten; dat kan in sommige gevallen helpen. Druk met je rechtermuisknop op Start en selecteer Taakbeheer. Zoek Windows Verkenner op en selecteer die met de rechtermuisknop. Kies hier de optie Opnieuw opstarten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!