Lek noemt namen en verwachting voor drie toekomstige Intel-generaties
PU.nl
Nieuws

Lek noemt namen en verwachting voor drie toekomstige Intel-generaties

Volgens Reddit-gebruiker 'mooreslawisnotdead' — niet gerelateerd aan hardware-YouTuber href="https://www.youtube.com/channel/UCRPdsCVuH53rcbTcEkuY4uQ" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Moore's Law is Dead</a> — zijn drie toekomstige generaties van Intel-processoren al van een naam voorzien. Na het reeds bekende Meteor Lake volgen respectievelijk Arrow Lake, Lunar Lake en Nova Lake, aldus de vermeende lek.

Elk van de generaties zou genoemd zijn met een verwachte verschijningsperiode en een zin of twee om de visie en/of architectuur aan te duiden. De Reddit-post en het bijbehorende account zouden verwijderd zijn, maar op het AnandTech's forum staat de informatie alsnog vereeuwigd. 

Intel heeft zelf tot dusver nog niet gereageerd op de geruchten. De kans bestaat dat het volledig uit het niets gegrepen is, maar mocht het tegendeel waar zijn; hieronder is vrij vertaald wat de vermeende lek zoal verkondigde.

  • Alder Lake (Golden Cove/Gracemont) Q4 2021 ~ Q1 2022

Voorspelt zwak af te steken tegen het aanbod van Apple en AMD rond diezelfde tijd.

  • Raptor Lake (Raptor Cove / Gracemont) Q3 2022 ~ Q4 2022

10% prestatiebonus op het cpu-front. De 8/16-configuratie maakt een inhaalslag voor Intel, maar verwacht wordt dat AMD en Apple hun voorsprong kunnen 'refreshen'.

  • Meteor Lake (Redwood Cove / Crestmont) Q2 2023

Intel’s eerste echte chiplet- of tegel-gebaseerde ontwerp. Verschillende procedés van TSMC en Intel komen samen. De node wordt verkleind, met daarmee percentuele prestatiesprongen van enkele getallen. AMD kan de voorsprong terugpakken met Zen 4+/ 5.

  • Arrow Lake (Lion Cove / Skymont) Q4 2023

Updatet het hybride ontwerp tot een 8/32-configuratie voor high-end 'enthusiast' consumenten. Kan quitte spelen met AMD, maar Apple wint het zonder twijfel op rendement.

  • Lunar Lake (Lion Cove / Skymont) Q4 2024

Deze generatie stapt over op TSMC's 3nm procedé, zoals eerder voorspeld werd door Nikkei. Verwacht een flinke prestatiesprong, die Intel op hetzelfde niveau zet als AMD en Apple, zowel in kracht als rendement.

  • Nova Lake (Panther Cove / Darkmont) ~2025

Dit zou de grootste architecturale verandering betreffen sinds de overgang op  Core-processoren, anno 2006. Intel werkt aan een geheel nieuwe omslag in processoren, net zoals Ryzen dat ooit deed. De verwachting ligt op 50% meer prestaties, ten opzichte van het voorgaande Lunar Lake. Dit zou ook de reden zijn Glenn Hinton (ooit langdurig hoofdarchitect bij Intel  —red.) teruggekeerd is.

©GMRimport

Momenteel is Intel nog druk in de weer om Alder Lake, vermoedelijk rond oktober dit jaar, te lanceren. Met Alder Lake maakt Intel de eerste serieuze stappen om ook desktopprocessoren een meer hybride aard te geven. De cpu's kunnen opgebouwd zijn uit maximaal zestien kernen, waarvan acht 'groot' (voor krachtige prestaties) en acht 'klein' (voor rendabele productiviteit). 

Die hybride insteek lijkt Intel in de toekomst meer te willen benadrukken, zo claimt in ieder geval dit vermeende lek. Ook de terugkeer van Glenn Hinton, een Intel-veteraan die jaren terug ook veel bijdroeg aan de Core- en Xeon-architectuur, zou mogelijk te maken kunnen hebben met het verder diversifiëren van de cpu's. 

Recentelijk doopte Intel ook de namen van de fabricageprocessen om. Het 10nm+ procedé wat straks in Alder Lake en Raptor Lake gevonden wordt, heet  nu bijvoorbeeld 'Intel 7'. Met de komst van Meteor Lake gaat men over Intel 4, de eerste 7nm node voor Intel. Wat daarna volgt qua procedés en bijbehorende namen is nog onduidelijk.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!