M1 Ultra-chip van Apple blijkt toch niet sneller dan RTX 3090
PU.nl
Nieuws

M1 Ultra-chip van Apple blijkt toch niet sneller dan RTX 3090

Met het verval van het review-embargo op de nieuwe Mac Studio blijkt Apple toch te ambitieuze beloftes gemaakt te hebben. De M1 Ultra-chip is volgens onafhankelijke tests toch niet sneller dan de RTX 3090-gpu, terwijl Apple aanvankelijk het tegendeel beweerde.

Apple had tijdens de officiële onthulling van de M1 Ultra geclaimd dat de chip sneller en efficiënter zou zijn dan "de zwaarste discrete gpu van nu", waarmee de tech-gigant doelde op de GeForce RTX 3090 van Nvidia. Onder meer websites als The Verge namen die som op de proef, met enigszins pijnlijke resultaten voor Apple. Qua efficiëntie zit het vast goed, maar de M1 Ultra klokt zeker niet 's werelds snelste scores.

In Geekbench 5 werd de nieuwe Mac Studio (met M1 Ultra-chipset) gemeten tegenover een Core i9-10900-systeem met RTX 3090 en 64 GB aan werkgeheugen. Op de Metal-api behaalde de Mac Studio diens beste score van 102.156; het concurrerende pc-systeem klokt met 215.034 punten meer dan het dubbele dan Apple's beste chipset.

©GMRimport

Hoewel de Mac Studio nauwelijks een optie voor pc-gamers vormt, werd de M1 Ultra ook nog in Shadow of the Tomb Raider getest. Daar haalt Apple's chip op 4k-resolutie nipt 60 frames per seconde, waar de RTX 3090 bijna 30 frames meer klokt dan de M1 Ultra, op soortgelijke instellingen. 

The Verge voegde aan de gamingtest toe dat de beelduitvoer van de Mac Studio ook lichtjes leek te stotteren, ongeacht ingestelde resolutie. 

©GMRimport

De M1 Ultra is aardig op weg om betere grafische prestaties te klokken, maar volgens de benchmarks van The Verge is een Mac Studio "niet de beste optie in computerwerk met zware belasting op de gpu". Wel zou de M1 Ultra veel minder stroom slurpen en hitte te genereren dan zware videokaarten van de concurrentie, maar daar werden geen relevante tests voor gedraaid.

Apple's nieuwe Mac Studio-systeem (inclusief M1 Ultra) kent in de Benelux een adviesprijs van 4.629 euro en gaat vanaf vandaag officieel in de verkoop. Voor een videokaart als de RTX 3090 wordt twee jaar na launch nog altijd meer gevraagd dan de adviesprijs, maar af en toe zet een dalende prijskoers in. Selecte varianten van Nvidia's top-gpu zijn her en der alweer onder de 2.000 euro te verkrijgen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!