'Meteor Lake-cpu's van Intel stappen eind 2024 over op nieuwe socket'
PU.nl
Nieuws

'Meteor Lake-cpu's van Intel stappen eind 2024 over op nieuwe socket'

Volgens tech-kanaal Moore's Law Is Dead doet Intel de LGA1700-socket volgend jaar al in de ban; Meteor Lake en Arrow Lake stappen over op LGA2251.

Moore's Law is Dead besprak de geruchten in een

Watch on YouTube

. Eerder hadden (interne) bronnen geclaimd dat Intel minstens drie cpu-generaties bij dezelfde socket wilde blijven, inmiddels lijkt dat plan van de baan. De vorig jaar geïntroduceerde LGA1700-socket huist na Alder Lake enkel nog Raptor Lake; daarna zou de socket alweer afgeschreven zijn. 

Vanaf de veertiende Intel Core-generatie (Meteor Lake) zou de chipgigant overstappen op LGA2251, welke volgens Moore's Law Is Dead ongeveer 38 bij 46 millimeter groot zou moeten zijn — net wat groter dan LGA1700. Zoals de getallen in de naamgeving al door laten schemeren, komt LGA2251 wel met bijna anderhalf maal de hoeveelheid connectiepinnetjes.

Watch on YouTube

Moore's Law Is Dead claimt daarbij ook dat Meteor Lake, Intels eerste eigen generatie op 7 nm ('Intel 4'), al sneller volgt dan voorheen gedacht. De YouTuber meent dat de laptop-cpu's al in Q2 of Q3 van 2023 kunnen verschijnen, gevolgd door het desktopsegment in het vierde kwartaal van 2023. Oorspronkelijk werd aangenomen dat Intel pas anno 2024 af kon trappen met de veertiende generatie Core-processoren. 

Arrow Lake, de daaropvolgende vijftiende Core-generatie, zou wel pas in de tweede helft van 2024 kunnen lanceren. Die generatie legt volgens ingewijden nadruk op meer en betere Efficiency-kernen, alsmede de introductie van het nieuwe 'Intel' 20A-procedé — in essentie een 2 nm node. Ook deze generatie zou compatibel zijn met de LGA2251-socket, zij het als secundaire en vermoedelijk ook laatste generatie. 

Mocht Moore's Law Is Dead zijn informatie juist hebben, dan lijkt Intel diens roadmap meer en meer om AMD's plannen te vormen. Door eind 2023 het desktopsegment van Meteor Lake uit te rollen, kan Intel meer concurrentie bieden tegen AMD's introductie van Zen 5. De twee giganten dienen echter eerder dit jaar nog uit te vechten; zowel Raptor Lake als Zen 4 (Ryzen 7000) moeten nog in 2022 lanceren. Voor AMD staat na bijna vijf jaar ook een nieuwe socket voor de deur: AM5.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!