Modder krijgt externe gpu aan de praat met Steam Deck
PU.nl
Nieuws

Modder krijgt externe gpu aan de praat met Steam Deck

Hardware-knutselaar ETA Prime is erin geslaagd de Radeon RX 6900 XT als externe gpu werkend te krijgen met de Steam Deck.

ETA Prime deed per

Watch on YouTube

uitgebreid verslag van het proces. Valve's Steam Deck is aanvankelijk niet compatibel met externe gpu's, wegens het ontbreken van een Thunderbolt-aansluiting. Via de interne M.2-poort is het echter alsnog mogelijk om PCIe-apparatuur aan te sluiten, al moet de Steam Deck daarvoor wel volledig overschakelen op microSD ter opslag — naast uiteraard deels ontleed worden.

Eenmaal een brug van M.2-poort naar externe gpu-module gemaakt, blijkt dat de apu van de Steam Deck niet op wil starten met Nvidia GeForce-kaarten. De door AMD gemaakte chipset lijkt echter wel op te willen starten met huiseigen Radeon-kaarten, waarna ETA Prime een relatief zware Radeon RX 6900 XT-videokaart aansloot.

Watch on YouTube

Uiteraard wordt de kracht van de opgevoerde Steam Deck gemeten. In de populaire Time Spy-benchmark van 3DMark trekt de Steam Deck met RX 6900 XT een fraaie score van 10.395 punten. Ter vergelijking: met de interne gpu van AMD topt diezelfde score af op 1.722 punten. Met behulp van de externe gpu is de Steam Deck tot circa tien keer zo snel.

ETA Prime trekt ook wat games ter test tevoorschijn. In combinatie met de RX 6900 XT kan de Steam Deck gemakkelijk games als God of War, Cyberpunk 2077 en GTA 5 aan, met relatief hoge framerates op 4k-resoluties.

Naast het gegeven dat de Radeon RX 6900 XT mogelijk 'overkill' is voor een handheld als de Steam Deck, is de opstelling van ETA Prime niet bepaald een toegankelijke upgrade. Niet alleen liggen de videokaart en bijbehorende ATX-voeding bloot, ook de Steam Deck zelf dient open te liggen om de aansluiting mogelijk te maken. Krachtig is het zeker, maar van een lekker makkelijk basisstation is weinig sprake.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!