Molyneux legt uit hoe Masters of Albion zich in de wereld van Fable kan afspelen
Gamer.nl
Nieuws

Molyneux legt uit hoe Masters of Albion zich in de wereld van Fable kan afspelen

Albion is een alternatieve term voor Groot-Brittannië

Peter Molyneux heeft in een interview uitgelegd hoe Masters of Albion zich in Albion, de wereld die ook centraal staat in de Fable-franchise, kan afspelen.

Dat deed hij tijdens een interview met IGN. Hij benadrukte dat Albion een alternatieve naam is voor Groot-Brittannië, en dat er dus geen rechten op geclaimd kunnen worden. "Het zou hetzelfde zijn als zeggen dat je game zich afspeelt in de Verenigde Staten, en dat je daarom geen andere game in de VS zou kunnen laten afspelen. Albion kan niet vastgelegd worden. Het is de naam voor Engeland en Wales en zo komen we er mee weg. Fable speelde zich af in Albion en Masters of Albion ook."

In het interview bevestigde Molyneux ook dat zijn nieuwe game verder geen connecties met Fable heeft. "Het is geen Fable 5 of iets dergelijks. Maar als je Fable hebt gespeeld, dan zal Masters of Albion je wel bekend voorkomen. Zo vonden we het erg belangrijk om de humor precies juist te krijgen. In Fable draait het niet zozeer om grapjes vertellen, maar om je als speler de mogelijkheid te geven idiote of grappige dingen te doen. Dat hebben we in Masters of Albion in overvloed."

Masters of Albion werd tijdens Gamescom Opening Night Live onthuld en ontwikkelt Molyneux samen met zijn studio 22cans. De game pakt volgens hem elementen uit al zijn vorige games, waaronder Dungeon Keeper, Fable en Black and White, en moet een "openwereld god-game" voorstellen.

In de wereld van Albion hebben spelers goddelijke krachten waarmee ze een stad op kunnen bouwen en zo materialen kunnen verzamelen. Volgens Molyneux kunnen spelers alles zelf ontwerpen, van de gebouwen en het voedsel dat mensen in de game eten tot de kleding die ze dragen en de wapens die ze gebruiken. In de nacht moet de stad verdedigd worden tegen monsters. Mensen kunnen in de huid van een personage die in het dorp woont kruipen om zo de gevechten zelf te beslechten in de derde persoon.

Molyneux heeft zich met 22cans het afgelopen decennia gericht op mobiele spellen, maar op Gamescom Opening Night Live liet de ambitieuze ontwikkelaar weten dat het tijd werd om terug te keren naar pc en console. Overigens lijkt de game erg op een eerder uitgebrachte NFT-game van 22cans, genaamd Legacy.

Over Fable gesproken: Microsoft-studio Playground Games werkt al geruime tijd aan een nieuwe Fable-game. Tijdens de Xbox Games Show afgelopen juni werden er nieuwe beelden van het aankomende spel getoond. De game staat gepland voor een release in 2025 op Xbox Series-consoles en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!