RX 6000M-gpu's en RX 6500 XT stappen over op 6 nm-chips
PU.nl
Nieuws

RX 6000M-gpu's en RX 6500 XT stappen over op 6 nm-chips

Chipgigant AMD heeft per href="https://www.youtube.com/watch?v=_jX-hKvUQDU" rel="noopener noreferrer" target="_blank">CES 2022-presentatie</a> een handvol nieuwe Radeon-gpu's onthuld. Per mobiele RX 6000M-serie en de komst van de nieuwe RX 6500 XT-desktopkaart stapt AMD grotendeels over op procedés van 6 nanometer.

Zoals de norm geldt voor AMD op CES-beurzen ligt de nadruk op mobiele chips. AMD had al een aanbod in RX 6000-gpu's voor laptops, maar voegt daar een nieuwe RX 6000S-serie en een uitbreiding van de RX 6000M-reeks aan toe, samen goed voor acht laptop-gpu's. 

De M-revisie van de RX 6000-generatie is gebouwd op 6 nanometer en daarmee iets efficiënter in gebruik: de vijf nieuwe M-gpu's toppen af op stroomverbruik van circa 25 watt. Gemiddeld genomen liggen de kloksnelheden 7 procent hoger en is het videogeheugen 14 procent sneller. De overstap op TSMC's wafers van 6 nanometer werd eerder al voorspeld door hardnekkige geruchten.

©GMRimport

Naast het uitdijen van het mobiele aanbod werd tijdens CES 2022 ook de langer verwachte Radeon RX 6500 XT-desktopkaart uit de doeken gedaan, evenals gebouwd op de 6nm-wafers van TSMC. De gpu dient als het nieuwe instapmodel voor AMD's RDNA 2-graphics, ditmaal puur gericht op 1080p-prestaties.

De kloksnelheid van de gpu telt 2,6 GHz en laat zich opdelen in 16 compute units. AMD's Infinity Cache telt op dit model slechts 16 MB en, zoals al eerder voorspeld, topt het videogeheugen af op 4 GB aan GDDR6. De RX 6500 XT moet daarmee Nvidia's GTX 1650 aftroeven, met framerates die gemiddeld genomen circa 25 procent hoger liggen dan Nvidia's budgetmodel van vorige generatie.

AMD's Radeon RX 6500 XT staat 19 januari officieel te lanceren, met een adviesprijs van 199 dollar. Tussen nu en die officiële releasedatum zullen partnerfabrikanten ongetwijfeld hun eigen variaties op de gpu onthullen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!