NUC 13 Extreme-moederbord is alsnog kleiner dan RTX 4090
PU.nl
Nieuws

NUC 13 Extreme-moederbord is alsnog kleiner dan RTX 4090

Intels nieuwe NUC 13 Extreme-pc groeit in omvang, maar bevat alsnog een moederbordcomponent dat kleiner uitvalt dan Nvidia's grootste videokaart.

De NUC 13 Extreme, ook wel de Raptor Canyon genoemd, werd eerder dit jaar al geteased en officieel onthuld. Sinds deze week druipen de eerste onafhankelijke test binnen, met de primeur voor het Chinese Computer Evaluation Room 163. In de recensie is onder meer te zien hoe het 13,9 liter chassis ruimte biedt voor zowel het unieke NUC 13 'Compute Element' als een high-end videokaart tot en met drie PCI-sloten aan dikte.

De volledig afgebouwde variant van de NUC 13 Extreme wordt geleverd met een RTX 3080 Ti van Asus' TUF-vaandel, maar in theorie zou ook een RTX 3090 (Ti) daar plaats kunnen nemen, al vergt dat wel een upgrade van de meegeleverde 750 watt voeding. Met de toenemende dikte van zwaardere RTX 40-kaarten zullen precies die videokaarten in selecte gevallen niet meer passen, al biedt het systeem wel alvast ondersteuning voor (nauwelijks bestaande) PCIe 5.0-kaarten.

©GMRimport

Desalniettemin valt vooral het unieke moederbordje in de NUC 13 Extreme op. Ondanks de groei van de zwaarste NUC-systemen blijken deze componenten nog aanzienlijk compact uit te pakken. Op dit deelcomponent vinden we onder meer een onbegrensde Intel Core i9-13900K inclusief koeloplossing, tot 64 GB aan DDR5-geheugen, ruimte voor maar liefst drie M.2-ssd's en vrijwel alle (draadloze) I/O van het systeem. 

De twee ventilatoren en het bijbehorende koelblok op het moederbordje schenken het component een aardige dikte, maar alsnog valt het Compute Element kleiner uit dan Nvidia's RTX 4090, een videokaart van nota bene vier PCI-sloten aan dikte. 

Zowel de NUC 13 Extreme-pc als het systeem in de vorm van een zelfbouw-kit zijn momenteel exclusief in China te verkrijgen. De verwachting is dat de Raptor Canyon-producten later in 2022 wereldwijd beschikbaar worden gesteld, met een mogelijke uitloop tot begin 2023. Onduidelijk is nog hoeveel de verschillende systemen en configuraties in de Benelux zullen kosten. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!