Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad
PU.nl
Nieuws

Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad

We zijn legio geruchten en lekken verder, maar Nvidia onthulde deze week officieel de komst van de GeForce RTX 3060 Ti. Terwijl het aanbod in Ampere-kaarten langzaamaan groeit, komt concurrent AMD moeizaam op gang. De Radeon RX 6000-serie is twee weken na lancering nauwelijks verkrijgbaar, maar daar moet binnenkort verandering in komen. In deze Hardware Update praten we bij over dat alles en meer nieuws uit de technische wereld.

RTX 3060 Ti onthuld en onderweg naar lancering

Wekenlang was het Nvidia’s slechtst bewaarde geheim: de komst van een GeForce RTX 3060 Ti. De vierde game-gerichte kaart in de Ampere-generatie stond al langer op de planning voor 2 december, maar pas gisteren deed Nvidia het nieuws officieel uit de doeken. Zoals verwacht kost het instapmodel op Nvidia’s nieuwste generatie graphics niet meer dan 400 dollar; in de Benelux blijkt dat 419 euro.

In de basis is de RTX 3060 Ti een omlaag geschaalde variant op de reeds bestaande RTX 3070. De GA104-200 chip telt 4864 CUDA-kernen — precies 1024 minder dan het grotere broertje — en een lagere Boost Clock van 1.67 GHz. De volledige geheugenmodule is daarbij identiek gebleven: maar liefst 8GB aan GDDR6-plaatjes, met een 256-bit brede geheugeninterface.

©GMRimport

Zoals eerder al uitlekte, zet Nvidia de nieuwe kaart neer als een verbetering op de GeForce RTX 2080 Super, die vorig jaar lanceerde à 699 dollar. In ruwe performance scoort de RTX 3060 Ti al beter dan dat voorgaande topmodel (16.2 TFLOP tegenover 11.2), maar vooral games met DLSS 2.0-ondersteuning en RTX-geïntegreerde raytracing mogen op meer frames rekenen.

Gamen op 4K-resoluties is met de RTX 3060 Ti in veel gevallen niet aan te raden, maar de meest mainstream Ampere-kaart lijkt een gedegen keuze voor pc-gamers op 1080p en 1440p-resoluties. Nu resteert enkel de vraag wélke gamers vanaf vandaag aan de kaart kunnen komen, gezien schaarste rondom launch een terugkerend probleem lijkt voor nieuwe videokaarten.

‘AIB’s van RX 6800-kaarten binnen 8 weken volop leverbaar’

AMD’s marketingpraat en zelfvertrouwen was veelbelovend, maar dat gaat niet op voor hun voorraad. Twee weken terug lanceerde AMD’s hun eerste twee comeback-videokaarten, welke (zeker in Nederland) nog altijd amper verkrijgbaar zijn. Van wat beschikbaar lijkt, blijken levertijden onduidelijk en prijzen hoger dan door AMD beraamd.

Voor de beeldvorming: het Duitse ProShop geeft inzage op het vraag-aanbod tussen de retailer en fabrikanten, welke volledig uit balans lijkt. Van de 4247 bestelde AMD-kaarten kwamen er tot dusver maar 125 referentiekaarten binnen, met momenteel slechts 22 nieuwe partnermodellen onderweg naar het magazijn.

©GMRimport

Volgens AMD schijnt er echter hoop aan de horizon. In gesprek met

Watch on YouTube

(waar in de video enkel naar verwezen wordt) zou het bedrijf de verwachting geschetst hebben dat AIB-varianten van de RX 6800 XT en RX 6800 ‘binnen 4 tot 8 weken’ volop leverbaar zouden moeten zijn.

Over de hoeveelheid van het aanbod zouden AMD-woordvoerders niks hebben los gelaten, maar de chipfabrikant verwacht wél dat hun partners die kaarten tegen de beoogde richtprijs kunnen leveren. De partnervarianten van in ieder geval AMD’s Radeon RX 6800 XT zouden 649 dollar bedragen — precies de prijs waartegenover AMD zelf hun referentieversie van de videokaart aanbied.

TeamGroup wil DDR5-kits in Q3 2021 lanceren

Wacht je nog op de komst van sneller werkgeheugen eer je een nieuwe build wilt beginnen? Het kán volgend jaar al gebeuren. In een recent persbericht heeft geheugenfabrikant TeamGroup aangegeven dat het in het derde kwartaal van 2021 de eerste DDR5-schijven hoopt te lanceren. De opvolger van het nu gestandaardiseerde DDR4 moet sneller, stabieler en vooral grootser worden.

De verbeterde DDR5-standaard is sinds 14 juli 2020 een feit, maar consumentenkaartjes bleven (net als bijbehorende moederborden) nog uit. Volgend jaar hoopt TeamGroup de nieuwe standaard van een eerste consumentenoptie te voorzien, aan de hand van een nieuwe reeks onder de ‘T-Force’ noemer. De eerste telg daarin zijn 16GB grote schijven, met data transfer rates tussen de 4.800 en 5.200 Mbps.

©GMRimport

DDR5 ondersteunt daarnaast ook error correction code (ECC) op de transistorplaatjes zelf, waardoor voor additionele stabiliteit geen extra chips op de schijf geplaatst hoeven te worden. Lees: bredere en vooral betrouwbaardere data-overdracht, zonder het stroomverbruik op te hogen.

TeamGroup’s verwachting is verre van een definitieve aankondiging — van prijsindicaties is evenals geen spraken. Mochten de algehele plannen echter voortzetten, dan lijkt het erop dat T-Force het voortouw neemt in de aanloop naar DDR5-werkgeheugen voor consumenten.

Concurrenten als SKhynix gaven al eerder aan dat het aan DDR5-geheugenmodules werkten, maar TeamGroup heeft vooralsnog de meest concrete tijdsindicatie voor het daadwerkelijke lanceren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!