Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten
PU.nl
Nieuws

Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten

Terwijl de GeForce RTX 3080 en RTX 3090 niet aan te slepen zijn (href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">mogelijk tot ergens in 2021</a>) en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nvidia-stelt-rtx-3070-lancering-uit-tot-29-oktober/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">RTX 3070 uitgesteld</a> is, onthulde Nvidia deze week alsnog een nieuwe reeks RTX-videokaarten. De Quadro-lijn leeft onder een andere noemer voort, welke ‘binnenkort’ zal lanceren. Ondertussen sleutelt AMD verder aan hun respons op de groene concurrent.

Nvidia kondigt RTX A6000 en RTX A40 aan

Ondanks de moeizame launch van de eerste Ampere-videokaarten streeft Nvidia voort met de eerste zakelijke kaarten in de serie. De ‘Quadro’- en ‘Tesla’-noemers lijken te zijn vervallen, met de aanstaande lancering van de RTX A6000 en RTX A40.

Andere naam (en ongekend strak ontwerp) of niet, de twee nieuwe designkaarten blijven trouw aan Nvidia’s productieve lijn. Lees: bizarre hoeveelheden GDDR6 VRAM, een grotere focus op Deep Learning en de optionele NVLink-uitbreiding. Als gamer heb je daar maar weinig aan, maar binnen de tech-industrie groeit de afzetmarkt voor de productieve kaart.

©GMRimport

Zowel de RTX A6000 als de RTX A40 worden geleverd met 48GB aan GDDR6-geheugen, maar hebben respectievelijk 16 Gbps en 14.5 Gbps modules. In wezen staat dat tot maximale bandbreedtes van 768 GB/s en een ietwat lagere 696 GB/s.

Verdere details over beide kaarten ontbreken nog, net als een precieze lanceerdatum. Nvidia’s officiële webpagina spreekt enkel over ‘binnenkort’ — wat nogal wrang kan voelen met het oog op eerdere problemen rondom Ampere-lanceringen.

AMD Big Navi krijgt ‘Infinity Cache’

De nieuwe Radeon-videokaarten van AMD beloven volgens de vele lekken al veel RDNA2-goeds, maar mysterie is de wereld nog niet geheel uit. Volgens ingewijden bij Videocardz zal AMD’s nieuwe paradepaard, ‘Big Navi’ in de volksmond, beschikken over een zogenaamde Infinity Cache-geheugenoplossing. Daarvoor werd door AMD deze week een obscuur patent aangevraagd.

©GMRimport

Wat Infinity Cache precies in moet houden, is nog onduidelijk. De aanstaande Radeon RX 6900 XT-kaart beschikt over een relatief kleine geheugenbus van 256-bit, maar zou met behulp van een unieke cache mogelijk alsnog meer bandbreedte kunnen klokken. Dat mag ook wel, gezien Big Navi hoogstwaarschijnlijk over 16GB aan GDDR6-geheugen zal beschikken.

De Infinity-noemer komt hoogstwaarschijnlijk vanuit AMD’s Infinity Fabric-architectuur, waaronder CPU- en GPU-kernen uit de Zen-lijn beter met elkaar samen gaan werken. Hoe dat de cache van de videokaart precies tegemoet zal komen, horen we uiterlijk op 28 oktober, wanneer AMD de Navi 2X-kaarten officieel uit de doeken zal doen.

Chipset van AMD Big Navi mogelijk uitgelekt

Ook de daadwerkelijke transistorplaat van de Big Navi GPU leek eerder deze week uit te lekken. YouTuber

Watch on YouTube

beweert beelden van de chip van AMD’s gekregen te hebben, welke hij toont en analyseert in een

Watch on YouTube

:

Watch on YouTube

Hoewel het gros van de informatie rondom de chipset gecensureerd wordt, valt de grootte van de 7nm-transistorplaat wel degelijk op. Volgens lekker van dienst zou het een totaal oppervlak van 536 vierkante millimeter betreffen — een flinke toename ten opzichte van AMD’s eerdere GPU-hoogvliegers.

Hoeveel performance AMD uit die vernieuwde RDNA2-architectuur kan pompen, horen we ongetwijfeld ook later deze maand, vanuit de officiële kanalen.

Gerucht: Intel plant 2021-lancering voor Rocket Lake-S processoren

De CPU-generatie die hoogstwaarschijnlijk Intels laatste op 14nm-architectuur zal zijn, staat volgens insiders nu in week 10 van 2021 te lanceren. Intern zou Intel het launch window voor Rocket Lake-S naar die periode hebben verschoven, waarmee het helaas wel CES 2021 zal ‘missen’.

Intels elfde generatie zal, ondanks de nieuwe Cypress Cove-architectuur, compatibel zijn met de bestaande LGA1200-socket. Moederborden uit de 400-serie die als ‘PCIe Gen4 ready’ verkocht werden, zullen daarnaast met Rocket Lake-S de nieuwe interface volledig kunnen benutten.

©GMRimport

Wel lijkt Intel plannen te maken om (uiteindelijk) ook nieuwe 500-serie moederborden uit te rollen, zoals bijvoorbeeld een Z590- of B560-chipset. Mogelijk zouden die ondersteuning voor geheugen-overclocking ook naar lagere prijssegmenten kunnen brengen, waar dat nu exclusief blijft voor de duurderde Zx70/x90-moederborden.

Vooralsnog blijft deze informatie een reeks geruchten. Op Intels officiële kanalen is het dezer dagen bijzonder stil over de Rocket Lake-S generatie CPU’s. Dat terwijl concurrent AMD morgen alweer de nieuwe Zen 3-processoren (de Ryzen 4000-lijn) uit de doeken doet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!