Nvidia onthult roadmap voor toekomstige gpu's en cpu's
PU.nl
Nieuws

Nvidia onthult roadmap voor toekomstige gpu's en cpu's

Voortdurende tekorten of niet, de hardware-wereld staat niet stil. Per uitgebreide livestream liet Nvidia weten wat men de komende tijd van de groene gigant kan verwachten, terwijl AMD juist stilletjes een nieuwe reeks langverwachte processoren op de markt zet — maar ook weer niet helemaal. In de Hardware Update praten we je bij over het grootste nieuws van de afgelopen week, met een veelbelovende verschijning van Samsungs opgefriste gamingmonitor als uitsmijter.

Nvidia ‘Ampere Next’-gpu’s staan op de planning voor 2022

De zogenaamde

Watch on YouTube

van Nvidia-voorzitter Jensen Huang stond bol van de zakelijke beloftes, maar deed ook zaken uit de doeken die de gemiddelde gamer kan waarderen. 

Tussen de rits nieuwe designkaarten en AI-applicaties was immers ook Nvidia’s roadmap voor toekomstige processoreenheden te zien. Echt concreet is het allemaal niet te noemen, maar Nvidia onderstreept dat de opvolger voor de RTX 30-chips, vooralsnog ‘Ampere Next’ genaamd, in 2022 al zou kunnen lanceren.

Huang gaf daarbij aan dat Nvidia de komende tijd hun tweejarige launch-stramien vast zal houden, met zo nu en dan een kicker tussendoor. Zodoende staat ‘Ampere Next Next’ voorlopig dan ook op de planning voor 2024. De Ampere-architectuur en -insteek blijft gewaarborgd, al is het niet honderd procent zeker dat deze nieuwe reeks op hetzelfde 8nm procedé van Samsung zal blijven draaien. 

©GMRimport

De roadmap maakt daarbij ook ruimte voor de Grace-cpu’s en nieuwe BlueField-processoren voor datacenters. Deze twee projecten zijn, jammer genoeg, niet bedoeld voor de consumentenmarkt. 

Project Grace is hoe Nvidia de recent aangewonnen Arm-divisie op x86-architectuur toegankelijk wil maken voor grootschalige supercomputers, terwijl de BlueField 'dpu' al genesteld is in reeds bestaande workstations van Nvidia. De komende tijd hoopt Nvidia grootser in te zetten op hun AI-gedreven productie-machines en -applicaties voor grote bedrijven, alsmede de wetenschap.

Watch on YouTube

Voorheen vielen de namen ‘Lovelace’ en ‘Hopper’ al als mogelijke opvolgers van de Ampere-architectuur voor respectievelijk gamers en de professionele markt. ‘Ampere Next’ zou later nog omgedoopt kunnen worden tot Lovelace, terwijl de aankondiging van de Grace-processoren — vernoemd naar computerwetenschapper Grace Hopper — mogelijk verklappen dat de ‘Hopper’-noemer even van de baan is.  

AMD lanceert Ryzen 5000G-cpu’s; helaas niet voor zelfbouwers

In tijden waar je nieuwe build waarschijnlijk even zonder gpu door het leven moet, kunnen krachtige cpu’s met geïntegreerde graphics uitkomst bieden. AMD’s nieuwe reeks Ryzen 5000G-processoren doet precies dat, maar de desktop-cpu’s zijn voorlopig exclusief voor partnerfabrikanten die pre-builds in elkaar zetten. De eerste drie zogenaamde ‘Cezanne’-processoren zijn daarom ook in absolute stilte verschenen — zelfs een tweetje bleef uit.

Oorspronkelijk beloofde AMD dat de Ryzen 5000G-serie ergens in het tweede kwartaal in de schappen zou liggen voor consumenten, maar die belofte lijkt stilletjes geschrapt te zijn. Op de officiële website wordt nu enkel gesproken over exclusieve beschikbaarheid voor het OEM-bestand. In voorzichtig rondgestuurde persberichten spreekt AMD nog wel over een verschijning voor zelfbouwers “ergens later dit jaar”. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Diezelfde persberichten bevatten ook een aantal veelbelovende slides, waarin de 7nm Cezanne-processoren gebenchmarkt zijn tegenover hun respectievelijke Intel-concurrentie op 14nm. In productieve applicaties presteren de Ryzen 3 5300G, Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G aanzienlijk beter dan Intels aanbod van hun tiende generatie — ook al komen de hoeveelheid rekenkernen precies overeen.

Vooral de AMD Ryzen 7 5700G zou met geïntegreerde Radeon-graphics nog een aardig eind komen in game-prestaties. De 65 watt processor klokt volgens AMD tot 92 frames per seconde in Fortnite en zou 34 frames in Assassin’s Creed Odyssey kunnen behalen. De benchmarks zijn daarentegen wel uitgevoerd op 1080p, op ‘Low’ instellingen. Desalniettemin, mocht je eventjes niet aan een videokaart kunnen komen, kun je hiermee alsnog houtje-touwtje uit de voeten.

Vernieuwde Samsung Odyssey G9 is mogelijk eerste monitor met DisplayHDR 2000-certificaat

De reeks Odyssey-monitoren van Samsung wordt al langer gezien als ‘de Bentley onder de beeldschermen’, maar daar blijft het niet bij. Samsung gaf eerder al aan een vernieuwde versie van hun 49 inch ultra-brede Odyssey G9 te willen ontwikkelen, waarover nu de eerste details gelekt lijken te zijn. Op de Chinese webwinkel Taobao verscheen de vernieuwde gamingmonitor al, compleet met belofte over een DisplayHDR 2000-certificaat van VESA.

Dat is interessant, gezien VESA zelf vooralsnog geen DisplayHDR 2000-onderscheidingen uitdeelt. Op moment van schrijven toppen VESA-certificaten af op DisplayHDR 1400. 

Om überhaupt in aanmerking te komen voor de hoogste VESA-stempel van nu, dienen schermen een piekhelderheid van 1400 cd/m2, krachtige lokale dimmers, uitzonderlijk hoge (dynamische) contrastratio’s en minimaal 95% dekking van het DCI-P3 kleurengamma te bieden. Mogelijk is dat dus allemaal niet genoeg voor Samsungs nieuwe paradepaardje.

©GMRimport

DisplayHDR 2000 zou vermoedelijk slaan op minimale piekhelderheden van 2000 cd/m2, in combinatie met andere visuele tegemoetkomingen. Mocht Taobao’s informatie kloppen, dan is die verhoogde helderheid hoogstwaarschijnlijk te danken aan Samsungs inclusie van de eerder aangekondigde Quantum MiniLED-verlichting, met 2048 afzonderlijke dimmingzones.

Ongeacht de andere vernieuwingen, is 2000 cd/m2 al twee keer zo helder als de Odyssey G9 van 2020. Deze werd destijds voorzien van een DisplayHDR 1000-certificaat, wat ook al uitzonderlijk hoog is voor een monitor die zich toch meer op veeleisende gamers richt. 

©GMRimport

Volgens Taobao blijven andere specificaties van het scherm onveranderd. Ook de vernieuwde versie maakt gebruik van een 10-bits VA-paneel, een resolutie van 5120 bij 1440 pixels, 240 hertz beeldverversing, 1 milliseconde responstijd en een 1000R-curve. 

Hoe je het ook wendt of keert, zo’n vehikel op je bureaublad is een flinke flex. Al kon je dat natuurlijk ook al zeggen over de vorige uitvoeringen van deze monitor.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!