Nvidia RTX 3000-serie specificaties en VR-contactlenzen
PU.nl
Nieuws

Nvidia RTX 3000-serie specificaties en VR-contactlenzen

Op een Chinese website zijn specificaties gelekt van de opkomende Nvidia RTX 3070 en RTX 3080. Daarnaast heeft Microsoft een belangrijk lek in Windows 10 gedicht en kun je straks VR-spellen spelen met contactlenzen.

Specificaties RTX 3070 en 3080 gelekt

Op de Chinese website MyDrivers zijn specificaties verschenen van de nog niet aangekondigde Nvidia RTX 3070 en RTX 3080. Het gaat om chips in de Ampere-generatie met codenamen GA103 en GA104. De eerste van de twee zou de RTX 3080 moeten worden en heeft 3840 Cuda-cores met een geheugenbus van 320 bit. Het bericht heeft het over een totaal van 10/20 GB GDDR6, maar zegt niet of er nog een keus gemaakt moet worden tussen 10 en 20 GB, of dat Nvidia twee smaken gaat aanbieden.

De GA104 gaan we in de winkels terugzien als de RTX 3070 en krijgt 8 en/of 16 GB GDDR6 met een 256 bit geheugenbus. De chip heeft volgens de bron 3072 Cuda-cores.

Vergeleken met de huidige RTX 2000-serie zijn beide chips een flinke stap vooruit. De RTX 2070 heeft namelijk 2304 Cuda-cores en de RTX 2080 moet het doen met 2944 van die rekenkernen. Als Nvidia ook de klokfrequenties weet te verhogen, dan kunnen we een zeer grote sprong in prestaties verwachten.

Microsoft dicht groot beveiligingslek in Windows 10

Enkele dagen nadat de Amerikaanse inlichtingendienst National Security Agency (NSA) een groot beveiligingslek in Windows 10 naar voren bracht, heeft Microsoft het lek gedicht. Het lek zit in een belangrijk onderdeel van het besturingssysteem dat het betrouwbaarheid-certificaat van software en data controleert. Om precies te zijn gaat het om een kwetsbaarheid in Crypt32.dll dat verantwoordelijk is voor Elliptic Curve Cryptography (ECC).

©GMRimport

Door gebruik te maken van het lek met een nepcertificaat kan een aanvaller software installeren die het systeem afluistert of man-in-the-middle-aanvallen uitvoert. Omdat het gaat om een relatief makkelijk te gebruiken kwetsbaarheid met grote gevolgen heeft Microsoft zeer snel gereageerd en enkele dagen later al een patch uitgebracht op Patch Tuesday. Het is erg belangrijk om deze patch zo snel mogelijk uit te voeren omdat de kans groot is dat kwaadaardige software in rap tempo zal worden verspreid.

Je kunt de patch installeren door op start te klikken en te zoeken naar "Windows Update". Klink op de 'naar updates zoeken'-knop en installeer alle Windows-updates.

Mojo Vision presenteert contactlenzen met 14.000 ppi-scherm

Een startup-bedrijf genaamd Mojo Vision heeft een contactlens gepresenteerd dat augmented reality op je oogbal mogelijk maakt. Het bedrijf, dat al ruim 100 miljoen dollar aan investeringen heeft opgehaald, heeft de afgelopen tien jaar gewerkt aan dit project en heeft nu een werkend prototype. Het prototype heeft een ingebouwd scherm met 14.000 pixels per inch en wordt draadloos gevoed door een externe batterij. Ook de beeldverwerking gebeurt in een externe processor die zijn data draadloos naar de lens verstuurt.

©GMRimport

Onder andere Apple, Google en Microsoft hebben geïnvesteerd in het bedrijf omdat het meer doeleinden heeft dan alleen entertainment. De lens kan bijvoorbeeld gebruikt worden door coureurs en piloten, maar kan mogelijk ook slechtzienden een stapje vooruit helpen.

De grootste drempel voor het bedrijf is nu een goedkeuring van de FDA (verenigde staten) en CE (Europa). Omdat het gaat om een actief apparaat met externe batterij en processor, zijn er zeer strikte controles nodig voordat het product daadwerkelijk op de markt mag verschijnen. Het zal naar alle waarschijnlijkheid dus nog jaren duren voordat we de lens kunnen bestellen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!