Nvidia verscheept tragere RTX 3050 naar systeembouwers
PU.nl
Nieuws

Nvidia verscheept tragere RTX 3050 naar systeembouwers

Gpu-gigant Nvidia verscheept klaarblijkelijk een alternatieve en ietwat tragere versie van de RTX 3050, welke vooralsnog enkel in OEM-systemen teruggevonden werd.

Een eerste blijk van een alternatieve RTX 3050 dook op via webforum Weibo, waar een gebruiker een foto deelde van een vermeend vertraagde RTX 3050. Het bericht sprak over hoe "de CUDA-kernen afgesneden zijn tot 2304 stukjes", waar de originele RTX 3050 maar liefst 2560 CUDA-kernen telt.

Kort nadat het nog ongeverifieerde bericht op Weibo de ronde deed, paste Nvida de officiële webpagina voor diens GeForce RTX 3050-gpu aan. In het specificatieoverzicht blijken nu inderdaad twee verschillende afsplitsingen mogelijk. De nieuwe RTX 3050-variant biedt inderdaad 2304 CUDA-kernen, maar blijkt daarnaast ook net wat geklokt: 1,51 GHz Base en 1,76 GHz Boost, tegenover de 1,55 GHz en de 1,78 GHz van het originele model. 

Met de krimp in CUDA-kernen pakken ook de andere RTX-architecturen kleiner uit op de nieuwe gpu. Het aantal raytracing-kernen krimpt van 20 naar 18. De Tensor-kernen leveren evenals een tiende in: 72 stuks tegenover de 80 van het origineel. 

©GMRimport

De onderlinge splitsing van de RTX 3050 heeft vooralsnog geen naam of duidelijke indicatie. De originele RTX 3050 draait op Nvidia's GA106-150-chipset, dit nieuwere model maakt mogelijk gebruik van de eerder gelekte GA107-140. Beide varianten heten vanuit Nvidia gewoon "GeForce RTX 3050".

Beide RTX 3050-chips worden uiteraard wel gebundeld met dezelfde 8 GB aan GDDR6-geheugen, op een 128-bits geheugenbus. Onduidelijk is wel of de geheugenklok van 14 Gbps eventueel ook vertraagd wordt op het alternatieve model, al is het aannemelijk dat de onderlinge aanpassingen vooral bij het grafische component liggen.

Met alle waarschijnlijkheid is de ietwat zwakkere RTX 3050 bedoeld voor budget-gerichte OEM-systeembouwers. Of de alternatieve RTX 3050 uiteindelijk ook op de consumentenmarkt verkocht zal worden, blijft onduidelijk. Vooralsnog dook de alternatieve RTX 3050-kaart enkel op in pre-built systemen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!