'Nvidia verschuift RTX 4090-chips naar productie H100-gpu's'
PU.nl
Nieuws

'Nvidia verschuift RTX 4090-chips naar productie H100-gpu's'

Volgens bronnen van het Chinese MyDrivers verschuift Nvidia de voorraad chips voor RTX 4090-gpu's grotendeels naar diens H100-serverkaarten.

MyDrivers verklapt daarbij niet waar die geluiden precies vandaan komen, maar meent dat dit de reden is dat de recent verschenen RTX 4090-videokaarten al in vraagprijs toegenomen zijn. Met het verschuiven van productiecapaciteit naar de professionele sector wordt verwacht dat RTX 4090's (en andere RTX 40-kaarten) alsmaar slechter verkrijgbaar zullen zijn. "En de prijs zal daardoor tot begin volgend jaar blijven stijgen", zo claimt de berichtgeving.

Naar verluidt is de interesse in Hopper-gpu's (H100) en meer van Nvidia's op ai en high-power computing (hpc) gerichte producten aanzienlijk gestegen in de afgelopen maanden. Het introduceren van een strenge exportlicentie voor precies die Nvidia-chips naar China en Rusland (voor alle in de VS gevestigde partijen) zorgde er direct voor dat de vraagprijzen van de zogeheten superchips aanzienlijk toenamen. Voor Nvidia ligt daar nu mogelijk een vele grotere winstmarge dan op de zwaarste videokaarten voor gamers. 

Zowel Nvidia's nieuwe Ada Lovelace-videokaarten (RTX 40) als de Hopper-gpu's worden gebakken op hetzelfde N4-procedé van TSMC (5 nm). Afgebakken RTX 4090-gpu's zijn daarmee niet compatibel om nog in de H100-gpu's te gebruiken, maar Nvidia kan uiteraard de ooit voor GeForce gereserveerde wafers verplaatsen naar de productie van professionele(re) producten. Nvidia heeft zelf vooralsnog geen blijk gegeven van de mogelijk aangepaste plannen.

De geluiden vanuit China komen niet lang na ándere geruchten over het afzwakken van de RTX 4090-productie. Kortgeleden claimden ingewijden dat Nvidia ook volledig afgebakken RTX 4090-gpu's achter de hand houdt, om mogelijk later in te zetten voor de productie van een potentieel RTX 4090 Ti-model. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!