'Nvidia verschuift RTX 4090-chips naar productie H100-gpu's'
PU.nl
Nieuws

'Nvidia verschuift RTX 4090-chips naar productie H100-gpu's'

Volgens bronnen van het Chinese MyDrivers verschuift Nvidia de voorraad chips voor RTX 4090-gpu's grotendeels naar diens H100-serverkaarten.

MyDrivers verklapt daarbij niet waar die geluiden precies vandaan komen, maar meent dat dit de reden is dat de recent verschenen RTX 4090-videokaarten al in vraagprijs toegenomen zijn. Met het verschuiven van productiecapaciteit naar de professionele sector wordt verwacht dat RTX 4090's (en andere RTX 40-kaarten) alsmaar slechter verkrijgbaar zullen zijn. "En de prijs zal daardoor tot begin volgend jaar blijven stijgen", zo claimt de berichtgeving.

Naar verluidt is de interesse in Hopper-gpu's (H100) en meer van Nvidia's op ai en high-power computing (hpc) gerichte producten aanzienlijk gestegen in de afgelopen maanden. Het introduceren van een strenge exportlicentie voor precies die Nvidia-chips naar China en Rusland (voor alle in de VS gevestigde partijen) zorgde er direct voor dat de vraagprijzen van de zogeheten superchips aanzienlijk toenamen. Voor Nvidia ligt daar nu mogelijk een vele grotere winstmarge dan op de zwaarste videokaarten voor gamers. 

Zowel Nvidia's nieuwe Ada Lovelace-videokaarten (RTX 40) als de Hopper-gpu's worden gebakken op hetzelfde N4-procedé van TSMC (5 nm). Afgebakken RTX 4090-gpu's zijn daarmee niet compatibel om nog in de H100-gpu's te gebruiken, maar Nvidia kan uiteraard de ooit voor GeForce gereserveerde wafers verplaatsen naar de productie van professionele(re) producten. Nvidia heeft zelf vooralsnog geen blijk gegeven van de mogelijk aangepaste plannen.

De geluiden vanuit China komen niet lang na ándere geruchten over het afzwakken van de RTX 4090-productie. Kortgeleden claimden ingewijden dat Nvidia ook volledig afgebakken RTX 4090-gpu's achter de hand houdt, om mogelijk later in te zetten voor de productie van een potentieel RTX 4090 Ti-model. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!