Nvidia's DLSS nu officieel ondersteund op Valve's Proton
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia's DLSS nu officieel ondersteund op Valve's Proton

Met de komst van Proton-versie 6.3-8 is Valve's eigen besturingssysteem nu ook klaar om zelf Nvidia DLSS te ondersteunen. De integratie van de upscalingtechnologie komt na een experimentele fase in Proton 6.3-7.

Proton is, kort door de bocht, Valve's eigen Windows-compatibiliteitsmantel om over Linux heen te werpen. Niet voor niets is Proton dan ook een groot onderdeel van SteamOS 3.0, waarop Valve onder meer de Steam Deck-handheld zal laten opereren. Met de meest recente patch van het besturingssysteem wordt het mogelijk om ook Nvidia's huiseigen upscalinggereedschap te gebruiken in Steam-games, zónder Windows.

Ondersteunt de Steam Deck daarmee Nvidia's Deep Learning Super Sampling (DLSS)? Voorlopig nog niet. Ook via Proton blijft Nvidia's upscaling exclusief voor selecte gpu's van Nvidia, waar de Steam Deck gebruikmaakt van een apu van concurrent AMD. Hierdoor staat enkel AMD's eigen FidelityFX Super Resolution (FSR) — en hoogstens Intel Xe Super Sampling (XeSS) — ter beschikking voor de handheld.

©GMRimport

Desalniettemin laat de groeiende integratie van DLSS wel zien dat Nvidia inzet op expansie van het merk. AMD's en binnenkort ook Intels alternatieven staan open voor allerlei hardware, waar Nvidia het lange tijd puur exclusief heeft gehouden voor de eigen Turing- en Ampere-kaarten. Recentelijk werd DLSS en raytracing wel uitgerold voor Arm-chips, welke sinds hun overname ook onder het Nvidia-vaandel vallen.

De markt lijkt, mede door de komst van AMD en Intel, meer en meer aandacht te genereren voor het slim opschalen van resoluties en scherpte — niet per se exclusief voor pc. Nvidia zet daarbij vooral in op hun vermeende superioriteit in beeldkwaliteit, maar lijkt nu stapsgewijs ook toegankelijker te willen worden. 

Door DLSS alsmaar verder los te trekken van Windows, lijkt het alsof ook Nvidia de upscaling meer naar de mainstream probeert te pushen. Een smartphone of draagbare console met DLSS is niet ondenkbaar meer, zeker sinds AMD hun open-source technologie vrijuit deelt met andere console-fabrikanten.

Proton-versie 6.3-8 brengt, naast DLSS-ondersteuning in DirectX 11 en DirectX 12, ook 24 nieuwe games naar het platform én een eerste reeks anti-cheat-maatregelen van BattlEye. Op Valve's eigen GitHub-pagina zijn de volledige patchnotes na te lezen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!