Nvidia's zware RTX 40-gpu's komen mogelijk met drie fans
PU.nl
Nieuws

Nvidia's zware RTX 40-gpu's komen mogelijk met drie fans

In de geruchtenmolen rondom Nvidia's volgende GeForce-generatie (RTX 40) wordt nu gesproken over een referentiekaart met, voor het eerst, drie ventilatoren.

Het gerucht komt wederom van @kopite7kimi, een Twitter-gebruiker met vrijwel voortdurende voorspellingen over Nvidia's volgende videokaarten. Eerder sprak het account al over releasedata en stroomverbruik, ditmaal betreft de claim een referentiekaart van Nvidia met zogeheten 'triple-fan'-ontwerp van maar liefst 4 PCI-slots dik.

Het referentiedesign zou specifiek de AD102-gpu betreffen, waar met alle waarschijnlijkheid een RTX 4090 en RTX 4090 Ti op zullen draaien. Meer koeling voor dergelijke kaarten ligt voor de hand, gezien alle ingewijden over één ding eensgezind lijken: het verbruik gaat flink stijgen. Voor de potentiële RTX 4090 lijkt een TGP van minimaal 450 watt een conservatieve aanname.

De komst van een derde ventilator is nog verre van zeker; mogelijk betreft het enkel een intern experiment van Nvidia. Sowieso zijn Nvidia's eigen referentiekaarten doorgaans trouwgebleven aan maximaal twee ventilatoren —  in het geval van 'blower'-ontwerpen volstaat een enkele zelfs. 

Nvidia wijkt daarmee wel al generaties lang af van diens partnerfabrikanten. Waar de RTX 3090 Ti bij Nvidia een enkele blower-ventilator inbouwde, waren drie axiale ventilatoren (of AIO-waterkoelers) de norm bij Nvidia's partners. Mochten de wattages op RTX 40-gpu's inderdaad verder doorschieten, dan moet Nvidia zelf mogelijk ook geloven aan grotere koeloplossingen.

Ook kwam dezelfde ingewijde recentelijk nog terug op eerdere claims over Nvidia's releaseplannen. Waar dezelfde bron eerder geclaimd had dat de RTX 4090 al in juli zou verschijnen, geeft kopite nu toe dat WccfTech betere informatie had: de uitrol zou op zijn vroegst pas in oktober beginnen.

Eerder was al duidelijk geworden dat de RTX 4090 als eerste verschijnt, gevolgd door de RTX 4080 en dan pas de RTX 4070, elk een maand na elkaar. Nvidia heeft zelf nog geen woord gerept over welke kaarten wanneer zouden verschijnen, maar de officiële planning voor de aftrap van Ada Lovelace staat nog altijd op "2022". 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!