Omstreden RTX 4090-adapters komen van twee fabrikanten
PU.nl
Nieuws

Omstreden RTX 4090-adapters komen van twee fabrikanten

Hardware-journalist Igor Wallossek stelt dat Nvidia's defecte 12VHPWR-kabels van twee fabrikanten komen, beide met eigen nuances en defecten.

De nieuwe 12VHPWR-connector (naar de 16-pins PCIe 5.0-standaard) begeeft zich sinds eind oktober in een cyclus van negatief nieuws en ophef. Nvidia's recent verschenen RTX 4090-videokaart wordt standaard geleverd met de nieuwe poort en bijbehorende kabels, maar online doen verhalen de ronde over hoe de connector, dan wel de stroomkabel of de volledige videokaart, oververhit kan raken.

Sindsdien zet Wallossek zichzelf ertoe om het probleem zelfstandig te achterhalen. Eerder concludeerde de Duitse tech-veteraan al dat matig soldeerwerk de kabelconsistentie weinig goed deed; een nieuwe reportage op Igor's Lab stelt nu ook dat niet elke connector van dezelfde makelij komt. 

De connectoren op Nvidia's RTX 4090-kaarten komen van ofwel Astron, ofwel NTK. Beide zijn Taiwanese fabrikanten, die direct met elkaar concurreren. Volgens Wallossek lijken de connectoren van beide partijen veel op elkaar, maar biedt NTK aanzienlijk meer klem dan Astron. Eerder werd al geconstateerd dat een niet voldoende aangedrukte connector sneller oplaait dan eentje met de juiste connectie.

De inconsistentie met PCIe 5.0-kabels lijkt momenteel veel vormen aan te nemen, met aardig wat uiteenlopende oorzaken. Zo kan ook het koelerontwerp van partnerfabrikanten niet voldoende grip bieden en liggen verhitte stroomkabels ook wel eens aan een matige netvoeding of een gevaarlijke verbuiging. Wallossek creëerde onderstaand overzicht als snelle opsomming van zijn bevindingen:

©GMRimport

Astron wordt vooralsnog niet gekroond tot dé kwaaddoener in deze kwestie, maar Wallossek verzekerd wel dat Nvidia in de nabije toekomst niet met de connectorfabrikant zal werken. Ook Nvidia's nog onaangekondigde RTX 4070 Ti maakt gebruik van de nieuwe PCIe 5.0-stroomkabels (met ditmaal een 2x 8-pin adapter), maar die zou in ieder geval niet van Astron komen. 

Nvidia zelf heeft vooralsnog niet publiekelijk gereageerd op de ontstane ophef. Wel liet de gpu-gigant richting perslieden, waaronder Wallossek, weten interne onderzoeken gestart te zijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!