Overgeklokte Radeon RX 6900 XT breekt wereldrecord in 3DMark
PU.nl
Nieuws

Overgeklokte Radeon RX 6900 XT breekt wereldrecord in 3DMark

Het Griekse overklok-team href="https://hwbot.org/user/ogs/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">OGS</a> heeft het wereldrecord in 3DMark's Fire Strike-benchmark verbroken. Met een overgeklokte AMD Radeon RX 6900 XT behaalden de Grieken een eindscore van 37.618 in de grafische test.

OGS maakte daarbij gebruik van een PowerColor Red/Liquid Devil-variant van AMD's Radeon RX 6900 XT. Deze werd (vermoedelijk met behulp van stikstofkoeling) opgevoerd naar een kloksnelheid van 3321 MHz — een record op zichzelf. Dezelfde kaart werd door de Duitse overklokker

Watch on YouTube

 kortgeleden opgevoerd tot 3225 MHz, maar die opstelling bleek minder stabiel.

De Grieken slaagden erin hun kaart op hogere frequentie langer draaiende te houden. In ieder geval lang genoeg om de zware Fire Strike Extreme-benchmark af te ronden, met alle recordresultaten van dien. De gpu-temperatuur liep  gedurende de test gemiddeld op tot 65,5° Celsius.

©GMRimport

De resultaten zijn door benchmark-ontwikkelaar UL niet officieel geverifieerd, omdat OGS schijnbaar met tesselation-instellingen geknoeid zou hebben. Op de populaire benchmark-verzamelwebsite HWBOT.org dingen die scores echter wel mee, waardoor OGS voor velen alsnog de huidige recordhouder is. 

Het vorige record was een score van 34.744, welke behaald werd met dezelfde gpu. Sowieso heeft Fire Strike vaker een voorkeur voor AMD-kaarten, waardoor het gros van de overklokkers in deze klasse naar de AMD Radeon RX 6900 XT neigen.

Tot voor kort waren de kloksnelheden van AMD's Navi 21-gpu — bekend van de RX 6800 (XT) en RX 6900 XT — gelimiteerd tot 3.0 GHz. Pas sinds kort heeft AMD een Navi 21 XTXH-gpu vrijgegeven, die het plafond verhoogt tot 4.0 GHz. Momenteel bieden slechts een handvol partnerfabrikanten van AMD videokaarten aan die over de overklok-bestendige gpu beschikken. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!