Overklokkers van MSI bereiken record van 10.004 MT/s op DDR5
PU.nl
Nieuws

Overklokkers van MSI bereiken record van 10.004 MT/s op DDR5

Kovan Yang, lid van MSI's overclocking-team, heeft vandaag het snelheidsrecord op DDR5-geheugen verbroken, met een transfer rate van 10.004 MT/s.

Vooralsnog geldt het vooruitzicht dat DDR5-modules ooit geleverd zullen worden met snelheden à 12.000 MT/s, maar vooralsnog zijn die uitersten enkel te bereiken via grondige overclocking. Voor het nieuwe 10.004 MT/s wereldrecord maakte Kovan gebruik van MSI's nieuwste Z690 Unify-X-moederbord, in combinatie met de Core i9-12900KS-processor en een enkele Kingston 'Fury Beast' DDR5-module, van oorspronkelijk 4.800 MT/s.

Om de klokfrequentie van de DDR5-schijf te verhogen naar de uiteindelijke 5001.8 MHz (en dus 10.004 MT/s datasnelheid), is er flink wat gesjoemeld met de hardware. De riante Core i9 draaide op slechts vier kernen en een 426 MHz klok, terwijl het DDR5-geheugen van een vele hogere timings werd voorzien, precies zoals wel vaker het geval is bij dit soort recordsnelheden.

De timings in kwestie bedroegen hier 72-126-126-126-127-2 (tCAS-tRCD-tRP-tRAS-tRC-tCR). Door minder druk op het werkgeheugen te zetten qua haast, kunnen hogere kloksnelheden langer (stabiel) aangehouden worden. Zodoende breekt het geheugen wel records, maar uiteindelijk zouden de daadwerkelijke spelprestaties er weinig baat bij hebben. Voor games geldt immers juist vaak dat snelle timings meer resultaten boeken dan een exorbitant hoge transfer rate.

Vooralsnog staat DDR5 nog wel in de kinderschoenen. Pas met de komst van de volgende generaties processoren en moederborden (Zen 4 en Raptor Lake) moeten de beloofde snelheden van het werkgeheugen flink opgehoogd worden. Daarnaast maakt de prijspropositie nog niet veel pc-bouwers warm; DDR5 kost in veel gevallen circa twee keer zo veel als een setje razendsnelle DDR4-modules.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!