Printplaat van Nvidia's krachtigste RTX 40-gpu's in beeld gebracht
PU.nl
Nieuws

Printplaat van Nvidia's krachtigste RTX 40-gpu's in beeld gebracht

De printplaat van Nvidia's zwaarste Ada Lovelace-gpu (RTX 40), de AD102, lijkt volledig in kaart te zijn gebracht. Daarmee zijn ook potentiële specificaties en limieten te voorspellen.

Van een gelekte foto is ditmaal geen sprake; Igor's Lab heeft aan de hand van interne bronnen zelf een blauwdruk van de gpu opgesteld. Volgens ingewijden bestaat de printplaat wederom uit een compact design, met 28 spanningsomzetters (waarvan vier voor het geheugen) en maximaal 24 GB aan GDDR6X-videogeheugen.

©GMRimport

De AD102 betreft hoogstwaarschijnlijk de gpu die Nvidia's topsegment van de Ada Lovelace-reeks vormt. De chipset vormt met alle waarschijnlijkheid de basis voor een GeForce RTX 4090- en RTX 4080-videokaart, plus eventuele Ti-uitvoeringen.

Ook zou de printplaat van de AD102 volgens Igor 'pin-compatible' zijn met de huidige Ampere-voorganger, Nvidia's GA102-gpu. In essentie komt dat vooral partnerfabrikanten van Nvidia tegemoet; die kunnen hun RTX 3080- en RTX 3090-designs nagenoeg onaangepast hergebruiken voor Nvidia's eerstvolgende generatie gpu's.

Wel vernieuwt de stroomconnector deze generatie, zoals verwacht. De AD102 zou vanuit Nvidia standaard geleverd worden met de nieuwe, 16-pins PCIe 5.0-stroomconnector, die dit jaar officieel intrede moet doen. De nieuwe stroomstandaard pompt maximaal 600 watt over een enkele kabel, wat lijkt te bevestigen dat Nvidia het TDP van de gehele chipset ook onder de 600 watt houdt.

Ada Lovelace staat al jaren op de planning bij Nvidia, maar is bij lange na nog niet officieel aangekondigd. De RTX 40-generatie trapt op zijn vroegst pas eind 2022 af; voor Nvidia ligt eerst nog een verlate lancering van de RTX 3090 Ti in het verschiet — waarschijnlijk de laatste Ampere-kaart.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!