Ray tracing wordt misschien eindelijk betaalbaar met Nvidia Ampere
PU.nl
Nieuws

Ray tracing wordt misschien eindelijk betaalbaar met Nvidia Ampere

Een lek bij Nvidia suggereert dat zelfs de betaalbare nieuwe Ampere-GPU's voldoende rekenkracht gaan hebben voor ray tracing. Verder zijn de high-end AMD-processors populairder dan Intel en kunnen we straks ssd's wisselen terwijl de computer nog aan staat.

Gerucht: Nvidia Ampere maakt ray tracing veel goedkoper

Nvidia's real-time ray tracing bestaat nu bijna twee jaar en is het grafische wondertje dat zelfs Minecraft er mooi uit kan laten zien. Helaas vereist de techniek speciale hardware in de vorm van Nvidia's RT cores, en die zijn niet bepaald goedkoop. De meeste games met ray tracing vereisen op moderne resoluties namelijk minimaal een Nvidia RTX 2070 Super. Jammer, want de techniek kan een gigantisch verschil maken en zou dus eigenlijk voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Volgens het Youtube-kanaal

Watch on YouTube

komt daar binnenkort verandering in.

©GMRimport

Volgens zijn bron worden er bij de nieuwe generatie Nvidia videokaarten veel hogere ray tracing prestaties verwacht; tot wel vier keer wat nu mogelijk is met de Turing-kaarten. Daarmee zou een RTX 3060 het zelfde of zelfs beter presteren dan de 1300 euro kostende RTX 2080 Ti. Gezien het gaat om bronnen uit Nvidia zelf kan het zijn dat de bron een beetje heeft overdreven, maar een grote stap is voor gamers enkel goed nieuws. Nu nog hopen dat de prijzen daarmee niet wéér hoger worden.

'Ryzen-processors goed voor meer dan 50 procent van de premium processor verkopen'

Het gaat goed met de CPU-afdeling van AMD, dat blijkt uit cijfers die gepresenteerd zijn door de CEO van het bedrijf, Lisa Su. Volgens statistieken van verscheidene grote winkelketens wereldwijd staat AMD al enkele maanden aan de top als het gaat om verkoopaantallen van premium consumenten-processors. In het eerste kwartaal van dit jaar wist het bedrijf een marktaandeel te behalen van net iets meer dan 50 procent.

©GMRimport

Voor het eerst in ongeveer 14 jaar deelt AMD weer serieuze klappen uit aan Intel. Op Amazon bestaat de top 10 meest verkochte processors vandaag de dag dan ook uit negen Ryzen-processors en een Intel Core i7-9700K. De reactie van Intel had oorspronkelijk al twee jaar (!) op de markt moeten zijn, maar is recentelijk voor de zoveelste keer uitgesteld. Dit keer naar het begin van 2021.

Hot-swap je NVMe ssd's met de Icy Dock ToughArmour

Icy Dock, een redelijk onbekend merk als het gaat om consumentenelektronica, heeft een PCI express-adapter aangekondigd voor NVMe ssd's. Normaal gesproken zijn die dingen niet erg bijzonder en zouden we ze hier dus niet bespreken, maar de ToughArmour MB840M2P-B heeft een extra trucje achter de hand. De adapter maakt het namelijk mogelijk om de NVMe ssd te verwijderen of vervangen terwijl de computer draait. Hierdoor zou de ssd in theorie dus gebruikt kunnen worden als een belachelijk snelle USB-stick.

©GMRimport

De naamkeuze is misschien een beetje vreemd, maar verder is het een product die mogelijk meer waarde heeft dan je in eerste instantie verwacht. De ToughArmour werkt namelijk met vrijwel elke NVMe ssd zolang de lengte niet boven de 110 mm uit komt. Deze plaats je in een metalen behuizing die niet alleen de ssd beschermt als deze buiten de computer is, maar ook als heatsink functioneert als hij in gebruik wordt genomen. Hierdoor heeft Icy Dock mogelijk één van de snelst mogelijke draagbare opslagsystemen ontwikkeld, ook al heb je daar speciale hardware voor nodig. Het is jammer dat het stukje hardware nog gebruik maakt van PCIe 3.0, maar een toekomstige update naar PCIe 4.0 ligt redelijk voor de hand.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!