Richtlijnen voor benaming Intel Arc-gpu's gelekt
Gamer.nl
Nieuws

Richtlijnen voor benaming Intel Arc-gpu's gelekt

Hardware-ingewijde href="https://twitter.com/momomo_us/status/1442121954853457922" rel="noopener noreferrer" target="_blank">@momomo_us</a> heeft vermoedelijk de richtlijnen voor Intels naamgevingen rondom de Arc-gpu's gelekt. De videokaarten worden benaamd en genummerd naar Intel Arc x###-standaard.

Voor Intel is 'Arc' uiteraard de overkoepelende graphics-divisie, zoals die GeForce en Radeon heten bij de concurrenten. De hoogstwaarschijnlijk waarheidsgetrouwe lek laat zien dat Intel daarna geen GTX, RTX  (Nvidia) of RX (AMD) voor de nummers wil plakken — enkel een kleine letter, die weer overeenkomt met de generatie waarin de gpu zich begeeft. 

Voor de eerste generatie, Alchemist genaamd, zou dat dan "Intel Arc a###" worden. In de opvolgende generaties (Battlemage, Celestial en Druid) schuift die letter steeds een plaats in het alfabet op.

De gelekte richtlijnen tonen ook aan dat Intel hoogstwaarschijnlijk op alfabetische volgorde nieuwe generaties uitrolt. Tot en met 'Druid' stonden de namen al vast; daarna wordt het zaak een mooie rollenspelterm met de letter 'E' te vinden, en zo voort.

Over de verdere toekomst van Intel Arc blijft het nog even speculeren. De eerste generatie doet daarentegen wel volop rondes in de geruchtenmolen. YouTuber

Watch on YouTube

zou al achterhaald hebben dat de Alchemist desktop-gpu's  (aanvankelijk) in drie verschillende smaken verkrijgbaar zijn.

Intel heeft nog geen officiële verschijningsdatum voor Alchemist (en daarmee de aftrap van Intel Arc-producten). Interne afbeeldingen lijken nog altijd te verwijzen naar het eerste kwartaal van 2022, met vermoedelijk een aankondigingsmoment op CES 2022, welke van 5 tot 8 januari 2022 georganiseerd zal worden. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!