RTX 3060 met GDDR6X-geheugen duikt op
PU.nl
Nieuws

RTX 3060 met GDDR6X-geheugen duikt op

De Slowaakse tak van Lenovo meent een RTX 3060-videokaart te hebben met GDDR6X-geheugen, in plaats van het traditionele GDDR6.

Enkele dagen geleden dook bij Nvidia zelf al een RTX 3060 Ti op met (GDDR6X-geheugen, via de Britse webwinkel. Inmiddels lijkt Lenovo Slowakije wetenschap te hebben van eenzelfde soort upgrade, zij het ditmaal voor de reguliere RTX 3060. 

Opvallend is wel dat het volume van het geheugen wel identiek blijft: 12 GB aan GDDR6X, waar de vermeende upgrade van het Ti-model maar 8 GB aan GDDR6X betreft. Ondanks de verhoogde snelheid en bandbreedte van de nieuwe geheugenmodules, blijft het TGP onveranderd: 170 watt, aldus Lenovo. Ook de maximale kloksnelheid van de gpu is met 1780 MHz ongeroerd gebleven. 

©GMRimport

De verwachting zou stellen dat deze revisie iets meer verbruikt dan de GDDR6-voorganger, maar dat blijkt hier dus niet het geval. Mogelijk betreft het noemen van GDDR6X-geheugen een opmerkelijk typfout, al staat "GDDR6X" meermaals in de specificaties en promotionele teksten. 

Heel zeker is de komst van een 'nieuwe' RTX 3060 nog niet, maar Lenovo's noemen van het GDDR6X-geheugen is toevallig wel in lijn met andere geruchten en lekken. Sowieso wordt de gpu vanuit Nvidia zelf nog iets langer ondersteunt; met het onthullen van de nieuwe RTX 40-videokaarten werd nog geen regelrechte vervanging voor Nvidia's lagere prijssegment aangekondigd. Vanuit Nvidia vormt de RTX 3060 voorlopig nog een onderdeel van de actieve portfolio.

Update: zowel de RTX 3060 als RTX 3060 Ti met GDDR6X-geheugen zijn verwijderd van hun respectievelijke webwinkels. Op eBay, Newegg en andere derde partijen wordt in ieder geval de RTX 3060 nog aangeboden met GDDR6X. Vooralsnog heeft geen enkele van de betrokken partijen een officiële respons gegeven op het noemen van GDDR6X-geheugen voor Nvidia's lagere segment.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!