RTX 40-gpu's komen mogelijk met grotere L2-cache
PU.nl
Nieuws

RTX 40-gpu's komen mogelijk met grotere L2-cache

Data-lekkers en ingewijden lijken achterhaald te hebben dat Nvidia's volgende generatie gaming-gpu's (RTX 40) met veel meer cachegeheugen geleverd wordt.

Informatie over de RTX 40-generatie, ook wel Ada (Lovelace) genoemd, zou al gedeeltelijk uitgelekt zijn aan de hand van een recente hack op Nvidia. Selecte data werd door bekende ingewijden geverifieerd en van verdere context voorzien.

Naast bijvoorbeeld chipstructuur van selecte Ada-gpu's vallen vooral de vermeend grotere L2-caches op. De vijf gpu's waar data van uitgelekt zou zijn, bieden elk 16 MB aan L2-cache per 64 bit-geheugencontroller. Voor het topmodel, de AD102, zou dat in totaal op 96 MB aan L2-cache neerkomen.

Ter referentie: dat zou een zestienvoud van de L2-cache op het Ampere-topmodel (GA102) betreffen. De voorgaande Ampere-gpu's komen elk met 512 KB aan L2-cache, per 32 bit-geheugencontroller.

Definitief is het nog allerminst, maar de data lijkt te verwijzen naar Nvidia's streven om zelf ook een soort Infinity Cache te bakken. Nvidia's directe concurrent, AMD, biedt sinds RX 6000-generatie vaker een groter en sneller cachegeheugen aan om spelprestaties tegemoet te komen. Bij AMD's huidige topmodellen bedraagt die Infinity Cache maximaal 64 MB.

Bekende ingewijden als @kopite7kimi haakten ook in op de gelekte data. Volgens de fervente hardware-Twitteraar zou de AD102-gpu maar liefst 600 vierkante millimeter aan chip betreffen en zijn alle Ada-gpu's gebakken op TSMC's N5-procedé (5 nanometer). De voorgaande generatie werd gebakken op een 8 nanometer node van Samsung. 

Los van de nieuwe lekkage claimt dezelfde ingewijde ook dat Nvidia poogt gpu-kracht op alternatieve manieren vrij te maken. Zo zou Nvidia besparen op (extra) poorten als DisplayPort en NVLink, om zodoende meer stroom naar de juiste stukjes printplaat te pompen. Naar al het schijnt wordt Nvidia's volgende generatie videokaarten een set veelverbruikers, die mogelijk zelfs meer dan 600 watt TGP bieden.  

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!