's Werelds eerste 55-inch OLED gaming monitor
PU.nl
Nieuws

's Werelds eerste 55-inch OLED gaming monitor

Tijdens Gamescom werden er niet alleen nieuwe games getoond, ook hardware fabrikanten waren aanwezig. Zo heeft Dell Alienware aangekondigd dat de eerste 55-inch OLED gaming monitor binnenkort op de markt komt en toonde Asus een 4K 144Hz-monitor met DisplayHDR 1000. Daarnaast heeft de CEO van Nvidia een interessante opmerking gemaakt over ray tracing.

Nvidia CEO: je bent gek als je een GPU zonder ondersteuning voor ray tracing koopt

De marktleider in videokaarten probeerde met de lancering van de RTX 2000-serie iedereen duidelijk te maken dat ray tracing de toekomst van gaming wordt. Toch slaat deze uiterst interessante technologie nog niet helemaal aan bij zowel developers als consumenten. AMD gaat ook nog niet mee in die hype, want hoewel ze softwarematige ray tracing ondersteunen, bieden ook de nieuwste GPU's van het merk nog geen hardwarematige versnelling.

Het feit dat ray tracing nog niet erg aan slaat maakt de opmerking van Nvidia's CEO, Jen-Hsun Huang, extra vreemd:

Nu een nieuwe videokaart kopen die twee jaar, drie jaar, vier jaar mee moet gaan zonder ray tracing, is gewoon krankzinnig.

-

Een opvallende uitspraak, voornamelijk omdat Nvidia ook nog steeds videokaarten verkoopt zonder hardwarematige ray tracing in de vorm van de GTX 1600-lijn. Volgens de CEO zullen er over twee tot vier jaar games uit komen die ray tracing vereisen, waardoor mensen met een videokaart zonder ray tracing-ondersteuning de games niet kunnen spelen. Hoewel de CEO waarschijnlijk op de hoogte is van de ontwikkelingen bij developers, heeft zijn bedrijf uiteraard profijt van dit soort uitspraken. Neem het dus met een flinke korrel zout.

Dell Alienware geeft eerste OLED gaming-monitor een prijskaartje

Alienware was uitgebreid aanwezig op Gamescom met een hoop interessante nieuwtjes. Eén van de belangrijkste items die voorbij kwam was de Alienware AW5520QF, een 55-inch OLED-monitor. De 4K-resolutie en verversingsfrequentie van 120 Hz betekenen dat er een flinke PC nodig is om alles uit deze monitor te halen. Mocht dat lukken, dan staat de Alienware garant voor een uitstekende ervaring. OLED zorgt namelijk niet alleen voor een perfect contrast met perfecte zwartwaardes, de reactiesnelheid is met 0.5 ms ook erg goed. Daarnaast haalt deze monitor 98,5% van het DCI-P3-spectrum en beschikt hij over AMD's FreeSync technologie.

©GMRimport

Zoals je misschien al wel verwacht, wordt het geen goedkope monitor. De Dell Alienware AW5520QF komt 30 september op de markt met een adviesprijs van 4000 euro, maar daar krijg je wel een afstandsbediening bij.

Asus komt met groot 4K 144Hz-monitor met DisplayHDR 1000

Dell Alienware was niet de enige op Gamescom met nieuwe monitoren, want ook Asus liet een glimp van de toekomst zien. De XG43UQ is een 43-inch VA-monitor met een 4K resolutie en een verversingsfrequentie van 144 Hz. Extra bijzonder is dat deze monitor kan worden aangestuurd met een enkele DisplayPort 1.4-kabel zonder chroma subsampling. Omdat een DP 1.4-kabel normaal gesproken niet genoeg bandbreedte heeft voor een volledig 4K 144Hz-signaal, past Asus een speciale compressie toe. De techniek die hiervoor wordt gebruikt heet DSC en zorgt voor een onzichtbare vorm van compressie.

©GMRimport

DSC wordt op het moment alleen nog maar ondersteund door de AMD RX5700-serie en Nvidia RTX- en GTX 1600-series. DSC-ondersteuning op oudere kaarten is ook niet erg zinvol, want het kost veel grafische kracht om 4K met 144 fps te draaien.

De Asus XG43UQ biedt met DSC ook ondersteuning voor AMD's FreeSync 2 HDR en is tevens gecertificeerd voor DisplayHDR 1000 voor een hoop grafische pracht en praal. Wanneer de monitor op de markt gaat komen en hoeveel hij gaat kosten is nog niet bekend.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!