Saber-ceo voorspelt einde van 70 dollar-games
PU.nl
Nieuws

Saber-ceo voorspelt einde van 70 dollar-games

Niet meer van deze tijd

Matthew Karch, de ceo van game-uitgever Saber Interactive, gelooft dat games met een prijskaartje van 70 dollar binnenkort tot het verleden zullen behoren. In Europa kosten deze games regelmatig omgerekend 80 euro.

Dit zegt Karch, die ook lange tijd directeur is geweest van het Zweedse Embracer Group, in een interview met IGN. Hij sprak met de Amerikaanse gamewebsite over zijn nieuwe plannen voor het onlangs verkochte Saber Interactive, dat volgens hem in een unieke positie verkeert tussen onafhankelijke game-ontwikkelaars en grote AAA-producenten. In het interview zei hij onder meer dat hij een voorbeeld neemt aan Helldivers 2, dat hij ziet als een game uit het middensegment die het buitengewoon goed doet. Zo is Helldivers 2 te koop voor 40 euro.

Karch zegt dat de volgende game van Saber Interactive, Space Marine 2, puur een prijskaartje van 70 euro heeft zodat spelers niet het idee hebben dat de game van lage kwaliteit is. Toch verwacht hij dat games met zo'n hoge prijs zullen "uitsterven als een dodo". "Ik heb gewoon niet het idee dat dit houdbaar is", zegt hij. "Ik denk dat de markt zich niet zozeer zal verplaatsen naar het ontwikkelen van minder kwaliteit, maar dat er wel meer nadruk zal worden gelegd op het vinden van manieren om kosten te besparen."

De ceo noemt het spel Cyberpunk als voorbeeld waarbij een hoog budget negatieve gevolgen kan hebben. Volgens hem waren de verwachtingen voor die game zo hoog gespannen dat de ontwikkelaar een groot risico had genomen. De game kreeg namelijk veel negatieve aandacht in 2020 vanwege de vele bugs en technische problemen.

Een andere reden die Karch aanhaalt waarom dure games niet levensvatbaar zijn, zijn de vele ontslagen die momenteel plaatsvinden binnen de gamesindustrie. Volgens hem zijn torenhoge budgetten en lange ontwikkelingstijden gewoon niet meer realistisch in deze tijd.

Saber Interactive heeft als uitgever onder andere de gamestudio's Nimble Giant (Star Trek Infinite), 4A Games (Metro) en 3D Realms (Ion Fury) in handen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!