'Samsung en AMD bespreken meer RDNA2-graphics op smartphones'
PU.nl
Nieuws

'Samsung en AMD bespreken meer RDNA2-graphics op smartphones'

Steeds meer geruchten onderstrepen dat Samsung volgende Exynos SoC's voor smartphones RDNA2-componenten van AMD zullen kennen. De twee partijen zouden inmiddels al in gesprek zijn over langlopende contracten over smartphone-gpu's — iets waar Google blijkbaar ook oren naar heeft.

De geruchten komen uit allerlei verschillende hoeken van het internet. AMD-voorzitster Dr. Lisa Su had op Computex 2021 al aangegeven samen te werken met Samsung, maar de onthulling van hun eerste collaboratie lijkt tot juli uitgesteld te zijn. Onder meer tech-Twitteraar @FrontTron lekte die informatie al eerder uit, waarbij ook doorschemerde dat Google "de volgende klant" voor AMD zou kunnen zijn.

Samsungs eigen Exynos 2100 System on a Chip (SoC) is momenteel te vinden in de Galaxy S21 Ultra. De chipset maakt gebruik van een Mali-G78-gpu, die aanzienlijk zwakker zou zijn dan AMD's mRDNA-component. Vroege geruchten spreken over "30 procent snellere prestaties" op de AMD-architectuur, al blijkt throttling nog wel een probleem. Achtereenvolgende tests tonen telkens iets zwakkere prestaties, aldus een vermeende lek op het Clien-forum.

Naar het schijnt, is Samsung bereid om de huiseigen gpu's te laten varen en AMD voortaan aan het roer te houden voor grafische componenten. Samsungs eerstvolgende SoC maakt sowieso gebruik van mRDNA, maar langer lopende contracten liggen dus ook in het verschiet. Mogelijk aast Google op eenzelfde soort contract.

Vooralsnog is onduidelijk hoe het mRDNA-component precies in elkaar steekt. De mobiele architectuur zou gebaseerd moeten zijn op de RDNA2-chips, die ook AMD's huidige Radeon RX 6000-videokaarten en de next-gen consoles van PlayStation en Xbox aanvuren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!