Specificaties van RTX 30 Super-gpu's mogelijk gelekt
Gamer.nl
Nieuws

Specificaties van RTX 30 Super-gpu's mogelijk gelekt

De inmiddels bekende hardware-ingewijde href="https://twitter.com/kopite7kimi/status/1440516490164260868" rel="noopener noreferrer" target="_blank">kopite7kimi</a> heeft een reeks specificaties gedeeld van mogelijk aanstormende Nvidia GeForce-videokaarten in de RTX 30-generatie. Het zou gaan om de Super-modellen van de RTX 3060, RTX 3070, RTX 3080 en zelfs de RTX 3090.

Officieel zijn de specificaties bij lange na niet, maar kopite7kimi heeft in het verleden al aangetoond waarheidsgetrouw hardware-nieuws los te wrikken van fabrikanten en interne bronnen. Zo wist dezelfde lekker specificaties van de Ampere-generatie, Nvidia's huidige reeks videokaarten, ruim een jaar van te voren te voorspellen. 

Ditmaal zou de Twitteraar het bestaan van vier nieuwe GeForce-gpu's lekken, inclusief respectievelijke hoeveelheden CUDA-kernen en de volumes en soorten van het videogeheugen. De gpu's in kwestie zijn Super-revisies van bestaande modellen, elk met subtiele verbeteringen in rekenkracht en/of videogeheugen. 

Neem de tweet echter met een korrel zout: kopite7kimi twijfelt zelf ook nog aan selecte data, alsmede de daadwerkelijke benaming van een revisie voor de RTX 3090. De kaart zit al boven de traditionele becijfering van Nvidia GeForce-producten; mogelijk hoort daar ook een afwijkende naamsverandering bij in het geval van een heruitgave.

De verbeteringen in kwestie kunnen wel tot enige verwarring leiden. Zo zou de  krachtigere RTX 3070 Super minder geheugen hebben dan de nieuwe RTX 3060 Super — al zijn de geheugenmodules van de RTX 3070 Super wel weer sneller. 

Dat het basismodel van de RTX 3060 meer geheugen heeft (12 GB GDDR6) dan de later verschenen RTX 3060 Ti (8GB GDDR6), zal de onderlinge verwarring ook niet bepaald verhelpen. Het feit dat Nvidia's 'Ti'- en 'Super'-noemers ook gedurende deze generatie kriskras door elkaar kunnen lopen, maakt het hele gpu-gebeuren enkel chaotischer. 

Voor de RTX 3090 klinkt de Super-upgrade nagenoeg verwaarloosbaar. De ferme 24GB aan GDDR6X-geheugen blijft al onveranderd, maar de hoeveelheid CUDA-kernen schaalt van 10496 op naar 10752. Als dat daadwerkelijk de enige ingreep zou zijn, brengt de Super-revisie maar een marginale prestatiebonus naar Nvidia's topsegment. 

De data is nog geenszins officieel — en de lekker in kwestie twijfelt zelf ook aan de legitimiteit — maar specificaties als deze liggen in het verlengde van Nvidia's doen en laten. De daadwerkelijke namen en gegevens kunnen uiteraard nog afwijken, maar de kans is groot dat deze generatie overspoeld wordt met heruitgaves, zeker nu videokaartprijzen weer oplopen en de voorraad langzaam indampt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!