Splitgate 2 gaat terug in bèta, ontslagen bij ontwikkelaar
Ook gaan de servers van de eerste Splitgate offline
De in juni uitgekomen shooter Splitgate 2 gaat terug in bèta. Daarnaast zijn een onbekend aantal werknemers van ontwikkelaar 1047 Games ontslagen.
Splitgate 2 kwam begin juni plots uit na een aankondiging op Summer Game Fest (waar de ceo van ontwikkelaar 1047 Games controverse opriep met zijn pet). Sinds release liggen de spelersaantallen echter laag, waardoor de studio heeft besloten de release terug te draaien en het spel 'terug in bèta' te plaatsen.
"We geloven in Splitgate 2", zo meldt 1047 Games in een bericht. "We zijn te vroeg uitgekomen. We hadden ambitieuze doelen voor de game, en in ons enthousiasme om het met jullie te delen hebben we op de feiten vooruit gelopen. We hebben bepaalde features te haastig gemaakt, een aantal domme fouten gemaakt en, het belangrijkste, jullie niet de afgewerkte chaos met portals gegeven waar jullie verliefd op zijn geworden."
Het team gaat nu aan de game werken met het plan om Splitgate 2 ergens in 2026 opnieuw uit te brengen. Grote delen van de game worden volgens de ontwikkelaar opnieuw ontwikkeld. Ook moet er een grotere focus op klassieke modi komen te liggen.
Als gevolg hiervan verliest een onbekend aantal werknemers van de ontwikkelaar hun baan. Ook zullen de servers van de eerste Splitgate volgende maand offline gaan, aangezien die de ontwikkelaar "honderdduizenden dollars" zouden kosten.
De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles. Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.