Tiende generatie Intel-processors zijn sneller dan verwacht
PU.nl
Nieuws

Tiende generatie Intel-processors zijn sneller dan verwacht

Intel heeft eindelijk de reactie op AMD's Ryzen 3000-processors gelanceerd en de resultaten zijn beter dan we van te voren hadden verwacht. Daarnaast komt Alienware met een 360Hz monitor en toont Asetek een waterkoeler voor in een PCIe-slot.

Intel Core i9-10900k sneller dan verwacht

Het heeft even geduurd, maar nu is het eindelijk zo ver: Intels reactie op de AMD Ryzen 3000-processors. De specificaties waren van te voren al uitgelekt en beloofden vooral een extreem hete chip. Het topmodel beschikt namelijk over tien kernen (20 threads) met een maximale boostclock van 5.3 GHz. Dat zijn absurde waardes waar AMD nog niet aan kan tippen, maar het punt van zorgen was de gebruikte technologie. Voor de tiende generatie chips maakt Intel namelijk nog altijd gebruik van de oude (en grote) 14nm-technologie, waardoor de specificaties op het eerste gezicht garant staan voor een stel extreem hete processors.

©GMRimport

Uit de eerste berichten blijkt nu echter dat Intel de temperaturen wel degelijk onder controle heeft, met uitzonderlijk snelle processors als resultaat. In veel gaming-benchmarks is Intel weer terug aan de top, met daarnaast goede prestaties in professionele toepassingen door de hoge kloksnelheid en het grote aantal threads. Intel heeft dit voor elkaar gekregen door de chip significant dunner te maken, waardoor de warmte zich makkelijker af laat voeren. Helemaal verslagen is AMD echter niet, want de chip van Intel verbruikt bij maximale belasting tot wel 250W! Om het meeste uit de chip te halen, is een goede koeler dus vereist en kom je niet meer weg met het standaard koelertje.

Alienware intoduceert AW2521HF gaming monitor

De race om de snelste monitor is nog altijd niet voorbij. Zojuist heeft Alienware weer een nieuw monster getoond dat in staat is om tot 360 Hz weer te geven! De AW2521HF is een 24.5-inch full HD-monitor die zijn frequentie aan kan passen met behulp van zowel Nvidia G-Sync als AMD FreeSync. Een verversingsfrequentie van liefst 360 Hz suggereert dat het gaat om een TN-paneel, maar niets is minder waar. Alienware heeft dit voor elkaar gekregen met een IPS-paneel dat in staat is om 99% van het sRGB-spectrum weer te geven. Hierdoor is de monitor niet alleen uitstekend geschikt voor gamen, maar kijk je ook nog eens naar accurate kleuren.

©GMRimport

De monitor is rondom voorzien van dunne randjes, waardoor hij een moderne uitstraling heeft en geschikt is voor multi-monitor setups. Als aansluitingen zijn er twee HDMI-poorten en DisplayPort. Een geïntegreerde usb 3.0-hub zorgt er voor dat je eenvoudig usb-apparaten kunt aansluiten en één van die usb-poorten beschikt over extra vermogen voor het opladen van bijvoorbeeld een telefoon.

Wanneer de monitor precies op de markt komt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekend.

Een PCIe-waterkoeler van Asetek

Behuizingen worden steeds kleiner en gebruikers stellen steeds meer eisen aan de geluidsproductie van hun computer, dus moeten fabrikanten op zoek naar inventieve ideeën voor de koeling. Alienware en Asetek hebben samen op een inventieve manier dat probleem opgelost voor de nieuwe Aurora desktop. De koeler, bedoeld voor videokaarten, is een hybride luchtkoeler en waterkoeler, maar is anders uitgevoerd dan we gewend zijn.

©GMRimport

Anders dan traditionele waterkoelers, gebruikt dit model namelijk géén radiator die je tegen een reguliere ventilator plaatst. De koeler lijkt meer op een tweede videokaart die in het PCI-express-slot geplaatst moet worden. Hierdoor zijn er eigenlijk twee GPU-koelers voor slechts één videokaart, waardoor de ventilatoren minder hard hoeven te draaien om het zelfde koelresultaat te behalen. Hoe dit zich in de praktijk vertaalt naar de echte koelprestaties moet nog blijken uit onafhankelijke reviews.

Volgens Asetek komt de Rad Card, zoals de koeler heet, "eerst beschikbaar" in de Alienware desktops. Het woordgebruik hierbij is interessant, want dat betekent dat het systeem misschien ook zijn weg gaat vinden naar videokaarten van partners zoals MSI en Gigabyte.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!