Ubisoft toont prototype van generatieve ai-game Teammates
Het spel wordt door enkele honderden spelers getest
Ubisoft heeft deze week tijdens een presentatie voor investeerders een prototype getoond van Teammates, een project waar het bedrijf aan werkt waarin generatieve ai wordt ingezet.
Het prototype is ontwikkeld door het team achter Neo NPC, en is bedoeld om te tonen dat "gereratieve ai-gameplay een nieuwe generatie van interactievere games kan vormen". Ubisoft-ceo Yves Guillemot noemt het gebruik van generatieve ai in games dan ook "een revolutie".
Teammates is een first-person shooter waarbij de ai-tools er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat de game kan reageren op de stem van de speler. Zo kunnen NPC's bijvoorbeeld dynamisch reageren op opdrachten die spelers uitspreken. Daarbij bevat het prototype een personage genaamd Jaspar, die de speler kan helpen om uitdagingen te overkomen en hints en strategieën kan geven.
"Het gaat er om dat we experimenteren met compleet nieuwe manieren om interactieve verhalen te creëren", aldus Virginie Mosser, de narrative director. "Onze rol is om ai een doel te geven, er een v erhaal om te bouwen, en er voor te zorgen dat logica niet de ziel van het product vervangt. We hebben Teammates zo ontworpen dat het ruimte biedt voor de creativiteit van de speler, en een balans tussen emotie en onvoorspelbaarheid wordt gehouden."
Het is niet bekend wat de toekomstplannen voor Teammates zijn en of er uiteindelijk een product die wereldwijd uitgerold wordt uit voortvloeit. Op dit moment wordt het prototype in ieder geval door een klein aantal spelers getest. Ubisoft benadrukt echter dat het project vooral bedoeld is om te experimenteren met ai-technologie.
