V-Cache van Ryzen 9 7950X3D getest in gelekte benchmark
PU.nl
Nieuws

V-Cache van Ryzen 9 7950X3D getest in gelekte benchmark

De eerste benchmarks van de Ryzen 9 7950X3D zijn uitgelekt, waaronder een beproeving van de V-Cache in de nieuwe High Efficiency Mode.

De gelekte benchmarks werden aanvankelijk verspreid door chi11eddog op Twitter, bekend van allerlei vroege details en beeldmateriaal van hardware. In de nieuwe screenshots is te zien hoe een vermoedelijke recensent de Ryzen 9 7950X3D beproeft in een geüpdatete MSI MAG X670E Tomahawk-moederbord. 

Specifiek dit moederbord komt met ingebakken compatibiliteit voor de nieuwe Ryzen 7000X3D-processoren. Daarnaast is toevallig gisteren nog een nieuwe AGESA 1.0.0.5c-versie van MSI's BIOS uitgerold, die ook nieuwe functionaliteiten biedt voor de nieuwe X3D-reeks. Daaronder valt de 'High Efficiency Mode' die, met behulp van de grotere V-Cache op de X3D-chips, de prestaties van DDR5-geheugen moet verbeteren.

De High-Efficiency Mode werd door de lekker getest, met behulp van AIDA64's Cache en Memory-benchmark (via WccfTech). Standaard las het DDR5-4800-geheugen circa 62 GB/s, met een responstijd van 83 nanoseconde. In High Efficiency Mode wordt het geheugen onder AMD Expo al op 6.000 MHz geklokt (met 36-38-38-80 timings), waarna de modules op zeker 87 GB/s opereerden, met een lagere responstijd van 62,2 nanoseconde. Ook in het schrijf- en kopieerwerk werd een prestatiebonus van circa 20 procent gemeten.

De hogere snelheden in combinatie met meer responsiviteit moeten zeker game-prestaties met het DDR5-geheugen tegemoetkomen. Eerder gelekte in-game benchmarks met Ryzen 7000X3D-processoren konden dat nauwelijks onderstrepen, maar een verbetering op het gebied van DDR5-optimalisatie lijkt bij dezen wel verzekerd te zijn.

AMD's eerste Ryzen 7000X3D-reeks zou 28 februari op de internationale markt moeten verschijnen. De serie trapt af met de Ryzen 9 7950X3D (16-core) en de Ryzen 9 7900X3D (12-core), voor respectievelijk 699 dollar en 599 dollar. Daarna dient ook nog een Ryzen 7 7800X3D (8-core) te verschijnen, die 449 dollar zou moeten kosten. Onduidelijk is nog welke richtprijzen AMD in Europa wil hanteren, laat staan wanneer de nieuwe cpu's precies in de Benelux te verkrijgen zijn. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!