Valve verbant Steam-games met in-game advertenties
PU.nl
Nieuws

Valve verbant Steam-games met in-game advertenties

Al mag relevante productplaatsing nog wel

Valve heeft de regels van Steam dusdanig aangepast dat games geen in-game advertenties mogen vertonen waar de ontwikkelaar of uitgever aan verdient.

Dat valt te lezen in de marketingrichtlijnen van Steam. De nieuwe richtlijn houdt in dat ontwikkelaars geen in-game advertenties meer mogen gebruiken als verdienmodel en dat spelers dus niet meer geforceerd mogen worden om naar advertenties te kijken in een game.

"Als het bedrijfsmodel van je spel afhankelijk is van advertenties op andere platforms, dan dien je deze elementen te verwijderen voordat je je titel op Steam uitbrengt", zo schrijft Valve. "In dat geval kun je ook andere opties overwegen. Je kunt bijvoorbeeld wisselen naar een (eenmalig) betaalde app, maar je kunt je spel ook gratis speelbaar maken met optionele upgrades die je via microtransacties of downloadbare inhoud (dlc) verkoopt."

Ontwikkelaars mogen daarnaast ook niet meer advertenties in games gebruiken om spelers over te halen ze toch te bekijken, bijvoorbeeld door ze te belonen als ze een advertentie bekijken.

Overigens blijft productplaatsing wel toegestaan - bijvoorbeeld door skatemerken in de Tony Hawks-games of merkauto's in de Forza-spellen te gebruiken. "Spellen mogen echte merken, producten, persoonlijkheden en dergelijke bevatten als onderdeel van de gameplay, op voorwaarde dat zulke weergaven niet storend zijn en passen binnen de context van het spel. Een racespel kan bijvoorbeeld echte sponsorlogo's op de raceauto's gebruiken, en een skateboardspel kan personages bevatten die echte merken dragen. Houd er echter rekening mee dat alle ontwikkelaars de relevante rechten en/of licenties moeten verkrijgen voor alle auteursrechtelijk beschermde inhoud in hun spellen."

Valve heeft dit jaar wel meer wijzigingen doorgevoerd aan de Steam-regels voor ontwikkelaars en uitgevers. Zo waarschuwt het bedrijf nu voor early access-spellen die al geruime tijd niet meer van een update zijn voorzien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!