Valve verbant Steam-games met in-game advertenties
Gamer.nl
Nieuws

Valve verbant Steam-games met in-game advertenties

Al mag relevante productplaatsing nog wel

Valve heeft de regels van Steam dusdanig aangepast dat games geen in-game advertenties mogen vertonen waar de ontwikkelaar of uitgever aan verdient.

Dat valt te lezen in de marketingrichtlijnen van Steam. De nieuwe richtlijn houdt in dat ontwikkelaars geen in-game advertenties meer mogen gebruiken als verdienmodel en dat spelers dus niet meer geforceerd mogen worden om naar advertenties te kijken in een game.

"Als het bedrijfsmodel van je spel afhankelijk is van advertenties op andere platforms, dan dien je deze elementen te verwijderen voordat je je titel op Steam uitbrengt", zo schrijft Valve. "In dat geval kun je ook andere opties overwegen. Je kunt bijvoorbeeld wisselen naar een (eenmalig) betaalde app, maar je kunt je spel ook gratis speelbaar maken met optionele upgrades die je via microtransacties of downloadbare inhoud (dlc) verkoopt."

Ontwikkelaars mogen daarnaast ook niet meer advertenties in games gebruiken om spelers over te halen ze toch te bekijken, bijvoorbeeld door ze te belonen als ze een advertentie bekijken.

Overigens blijft productplaatsing wel toegestaan - bijvoorbeeld door skatemerken in de Tony Hawks-games of merkauto's in de Forza-spellen te gebruiken. "Spellen mogen echte merken, producten, persoonlijkheden en dergelijke bevatten als onderdeel van de gameplay, op voorwaarde dat zulke weergaven niet storend zijn en passen binnen de context van het spel. Een racespel kan bijvoorbeeld echte sponsorlogo's op de raceauto's gebruiken, en een skateboardspel kan personages bevatten die echte merken dragen. Houd er echter rekening mee dat alle ontwikkelaars de relevante rechten en/of licenties moeten verkrijgen voor alle auteursrechtelijk beschermde inhoud in hun spellen."

Valve heeft dit jaar wel meer wijzigingen doorgevoerd aan de Steam-regels voor ontwikkelaars en uitgevers. Zo waarschuwt het bedrijf nu voor early access-spellen die al geruime tijd niet meer van een update zijn voorzien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld
Gamer.nl
Nieuws

De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld

Sega heeft een video uitgebracht waarin de geschiedenis van de Sonic-kartracers in beeld wordt gebracht. Daarnaast worden er nieuwe beelden van het aankomende Sonic Racing Crossworlds getoond.

In 'The History of Sonic Racing' geeft YouTuber Sam's Procrastination Station namens Sega een geschiedenislesje in de diverse Sonic-racegames, met onder andere Sonic R en Sonic Riders. Verderop in de video staat gameplay van het aankomende Sonic Racing Crossworlds centraal, en zijn er diverse tracks te zien, waaronder parcoursen gebaseerd op Windmill Isle en Cool Edge (uit Sonic Unleashed), White Cave (uit Sonic Riders) en Starlight Carnival (uit Sonic Colors).

Sonic Racing Crossworlds werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. In de game kunnen spelers met hun karts en hooverboards tijdens het racen in verschillende dimensies verzeild raken via zogeheten Travel Rings.

Sonic Racing Crossworlds komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, Steam en Epic Games Store. Een releasedatum is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De Switch 2 Joy-Cons maken minder geluid bij force feedback
Gamer.nl
Nieuws

De Switch 2 Joy-Cons maken minder geluid bij force feedback

Minder herrie, dezelfde intensiteit

De HD Rumble in de Joy-Cons van de Nintendo Switch 2 maakt blijkbaar minder geluid dan de Joy-Cons van de eerste Switch.

Dat meldt Nintendo op zijn website (via VGC). Op een pagina over backward compatibility voor Switch-games op Switch 2 worden diverse first-party games genoemd die op Switch werken, maar de oorspronkelijke controllers nodig hebben of anders werken met Switch 2-controllers.

Bij 1-2-Switch wordt gemeld dat ook de Joy-Cons voor de Switch 2 gebruikt kunnen worden om de game te spelen. Daarbij wordt wel gemeld dat het spel mogelijk moeilijker kan zijn, omdat de HD Rumble in de controller minder geluid maakt. Dat geluid werd bij sommige minigames in 1-2-Switch juist gebruikt.

"De volume van de force feedback-vibraties in de Joy-Con 2-controllers is verlaagd ten opzichte van de Switch Joy-Con-controllers", zo oppert Nintendo. "Daardoor kan het moeilijker zijn om de verborgen Joy-Con 2 te vinden wanneer de minigame Joy-Con Hide & Seek wordt gespeeld." In dit spel moeten spelers de controller verstoppen en moeten anderen de controller zien te vinden door naar het geluid die de HD Rumble maakt te luisteren.

Zover bekend zal deze vermindering van geluid geen invloed hebben op de intensiteit van de force feedback van de Joy-Con 2-controllers. Het is wel goed nieuws voor mensen die de Joy-Cons van de eerste Switch teveel geluid vonden maken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!