Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 verkoopt beneden verwachtingen
De uitgever geeft zichzelf de schuld
Het afgelopen oktober verschenen Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 verkoopt niet naar verwachtingen, zo heeft uitgever Paradox Interactive bekendgemaakt.
Het bedrijf heeft dan ook 355 miljoen Zweedse kroon (ongeveer 32,3 miljoen euro) aan ontwikkelkosten afgeschreven. Daarmee geeft het bedrijf toe dat de investering die het heeft gedaan in de ontwikkeling minder waard was dan eerst werd gedacht. Door de afschrijving blijkt maar zo'n 3,6 miljoen euro aan ontwikkelkosten op het kostenplaatje van het bedrijf zichtbaar onder de streep.
Voor de tegenvallende verkopen wijst Paradox overigens niet naar The Chinese Room - de ontwikkelaar van de game - maar naar zichzelf als uitgever. "Bloodlines 2 is een sterke vampierfantasiegame in een genre met veel aantrekkingskracht", zo stelt ceo Fredrik Wester. "Een maand na release kunnen we helaas zien dat de verkoop niet aan onze verwachtingen voldoet. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij ons als uitgever. De game ligt buiten onze kerngebieden, waardoor het achteraf gezien moeilijk was voor ons om verkoop te voorspellen."
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 speelt zich af in Seattle, waar een bloedoorlog tussen verschillende vampierfacties gaande is. Het verhaal past zich aan afhankelijk van of de speler er voor kan zorgen dat de mensheid blijft denken dat vampiers niet bestaan. De game is verschenen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.
De ontwikkeling van Bloodlines 2 werd enkele jaren geplaagd door problemen. Het spel werd meermaals uitgesteld - de game zou oorspronkelijk in 2020 verschijnen - en er vielen ontslagen bij de vorige ontwikkelaar, Hardsuit Labs. Daarna werden ze van de ontwikkeling afgehaald, en werd The Chinese Room de ontwikkelaar. Daarbij ontstond er eerder dit jaar controverse toen bleek dat twee van de zes beloofde facties achter een betaalmuur zouden zitten, al draaide men dit uiteindelijk weer terug.
