Virtual reality voor je mond: hoe dan?
Gamer.nl
Nieuws

Virtual reality voor je mond: hoe dan?

Veel mensen zijn inmiddels in aanraking gekomen met virtual reality. Die ervaringen concentreren zich voornamelijk op de ogen, handen en oren, maar dat betekent niet dat onderzoekers de mond vergeten. Met ultrasonische golven doet de mond mee met de virtuele sensatie.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

Wanneer je een headset voor virtual reality op je gezicht plaatst, dan is je zicht volledig afgeschermd. Het is dan fijn dat andere delen niet bedekt zijn, zodat je niet het gevoel hebt opgesloten te zitten in een wereld waar je niet meer uitkomt. Dat de reden waarom we niet allemaal gewoon een helm op ons hoofd plaatsen wanneer we afreizen naar een virtuele wereld. Dat betekent ook dat de mond van een VR-brildrager nooit meedoet in de ervaring; daar kan nu verandering in komen.

Een team van de Carnegie Mellon Universiteit wil de mond meenemen door gebruik te maken van ultrasonische golven. Dergelijke golven leggen een korte afstand af; in dit geval is die kort genoeg om een golf van haptische feedback van ongeveer de neus naar de lippen te sturen. De accessoire die het hiervoor ontwikkelde, koppel je aan de onderkant van een bril en bestaat uit maar liefst 64 omvormers. In de onderstaande video krijg je een indruk van hoe het systeem te werk gaat.

Watch on YouTube

Je mond in virtual reality

Dit oogt best futuristisch en lijkt – in elk geval in de video – prima te werken. Het is overigens niet de eerste keer dat onderzoekers de mond in de virtual reality-ervaring willen meenemen. Eerder kwamen er al andere ideeën aan bod, die het helaas niet gered hebben. Maar goed, je moet er ook maar net op zitten te wachten om betast te worden door een kleine, soepele robotarm met vingers die een specifieke sensatie proberen op te roepen door aan je lippen te friemelen. Ja, nee, bedankt.

Toegegeven, als de ervaring aansluit op de sensatie, dan komt dat de onderdompeling ten goede. Maar het idee is een beetje… vreemd. Ultrasonische golven lijken een betere toepassing te zijn. Die kunnen immers meerdere sensaties simuleren. Denk dan aan regendruppels, de wind of misschien wel een harige spin die langs je mond loopt. Je mond en je lippen zijn erg gevoelig, dus we kunnen ons voorstellen dat er behoorlijk wat dingen mogelijk zijn die een VR-ervaring kunnen verbeteren.

Hoger niveau

Op moment van schrijven is het niet te zeggen wanneer deze accessoire op de markt verschijnt. Alle grappen terzijde, zijn dit wel de ontwikkelingen die de potentie hebben dergelijke ervaringen naar een hoger niveau te tillen. Dat hangt af van enkele factoren, namelijk de creativiteit van ontwikkelaars (wat ze er dus mee kunnen doen) en de prijs van de hardware. Zodra dit te duur wordt, dan zul je zien dat menig gamer of VR-fan afhaakt en dat wil je niet hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games
Gamer.nl
Nieuws

Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games

De prijsverhoging van hardware gaat vandaag in, van games aankomend najaar

Xbox heeft de prijzen van Xbox-consoles en -accessoires wereldwijd verhoogd. Later dit jaar gaan ook de prijzen van Xbox-games omhoog.

Eerder vandaag lekte de Franse winkelketen Micromania al een prijsverhoging voor alle Xbox Series X en S-modellen, en Microsoft heeft inmiddels aan plekken als Windows Central en Eurogamer bevestigd dat de prijsverhoring doorgaat.

Dat betekent dat de Xbox Series X vanaf nu 599,99 euro kost, de 2TB Galaxy Black-version 699,99 euro en de Series X Digital 549,99 euro. De Series S met 512GB kost 349,99 euro en de Series S met 1TB 399,99 euro.

De standaard draadloze Xbox-controller kost nu 64,99 euro, een gekleurde versie kost 69,99 euro. Speciale edities kosten 79,99 euro, terwijl de Core- en Full-versies van de Xbox Elire Controller Series 2 respectievelijk 149,99 euro en 199,99 euro gaan kosten.

Het is de bedoeling dat rond de feestdagen prijzen van Xbox-games ook omhoog gaan. In de Verenigde Staten kunnen de grootste games 80 dollar gaan kosten - wat zich mogelijk naar 90 euro in Europa vertaalt. Eerder kondigde Nintendo al aan dat de fysieke versie van Switch 2-game Mario Kart World ook 90 euro gaat kosten. Prijzen voor Xbox Game Pass worden op moment van schrijven niet verhoogd.

Eerder vandaag onthulde Microsoft zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de gamedivisie van het bedrijf een stijging in omzet heeft waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel loopt de omzet gerelateerd aan hardware alsmaar terug. Microsoft lijkt dat ook een steeds grotere focus te hebben op het verkoop van games en services - ook op andere systemen. Dit verklaart mogelijk deels waarom de prijzen van hardware nu omhoog gaan - op deze manier haalt het bedrijf zoveel mogelijk omzet uit de verkoop van zijn consoles.

De huidige gezondheid van de wereldwijde economie speelt mogelijk ook een rol. Microsoft is dan ook niet de enige binnen de game-industrie die zijn prijzen omhoog gooit. Afgelopen april ging de prijs van de PlayStation 5 Digital Edition bijvoorbeeld omhoog.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!