Virtual reality voor je mond: hoe dan?
PU.nl
Nieuws

Virtual reality voor je mond: hoe dan?

Veel mensen zijn inmiddels in aanraking gekomen met virtual reality. Die ervaringen concentreren zich voornamelijk op de ogen, handen en oren, maar dat betekent niet dat onderzoekers de mond vergeten. Met ultrasonische golven doet de mond mee met de virtuele sensatie.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

Wanneer je een headset voor virtual reality op je gezicht plaatst, dan is je zicht volledig afgeschermd. Het is dan fijn dat andere delen niet bedekt zijn, zodat je niet het gevoel hebt opgesloten te zitten in een wereld waar je niet meer uitkomt. Dat de reden waarom we niet allemaal gewoon een helm op ons hoofd plaatsen wanneer we afreizen naar een virtuele wereld. Dat betekent ook dat de mond van een VR-brildrager nooit meedoet in de ervaring; daar kan nu verandering in komen.

Een team van de Carnegie Mellon Universiteit wil de mond meenemen door gebruik te maken van ultrasonische golven. Dergelijke golven leggen een korte afstand af; in dit geval is die kort genoeg om een golf van haptische feedback van ongeveer de neus naar de lippen te sturen. De accessoire die het hiervoor ontwikkelde, koppel je aan de onderkant van een bril en bestaat uit maar liefst 64 omvormers. In de onderstaande video krijg je een indruk van hoe het systeem te werk gaat.

Watch on YouTube

Je mond in virtual reality

Dit oogt best futuristisch en lijkt – in elk geval in de video – prima te werken. Het is overigens niet de eerste keer dat onderzoekers de mond in de virtual reality-ervaring willen meenemen. Eerder kwamen er al andere ideeën aan bod, die het helaas niet gered hebben. Maar goed, je moet er ook maar net op zitten te wachten om betast te worden door een kleine, soepele robotarm met vingers die een specifieke sensatie proberen op te roepen door aan je lippen te friemelen. Ja, nee, bedankt.

Toegegeven, als de ervaring aansluit op de sensatie, dan komt dat de onderdompeling ten goede. Maar het idee is een beetje… vreemd. Ultrasonische golven lijken een betere toepassing te zijn. Die kunnen immers meerdere sensaties simuleren. Denk dan aan regendruppels, de wind of misschien wel een harige spin die langs je mond loopt. Je mond en je lippen zijn erg gevoelig, dus we kunnen ons voorstellen dat er behoorlijk wat dingen mogelijk zijn die een VR-ervaring kunnen verbeteren.

Hoger niveau

Op moment van schrijven is het niet te zeggen wanneer deze accessoire op de markt verschijnt. Alle grappen terzijde, zijn dit wel de ontwikkelingen die de potentie hebben dergelijke ervaringen naar een hoger niveau te tillen. Dat hangt af van enkele factoren, namelijk de creativiteit van ontwikkelaars (wat ze er dus mee kunnen doen) en de prijs van de hardware. Zodra dit te duur wordt, dan zul je zien dat menig gamer of VR-fan afhaakt en dat wil je niet hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!