‘Volgende AMD-gpu’s stappen over op verdubbeld chiplet-ontwerp’
PU.nl
Nieuws

‘Volgende AMD-gpu’s stappen over op verdubbeld chiplet-ontwerp’

Mocht je geen interesse vinden in de huidige generatie(s) hardware, dan kan je uiteraard altijd een stukje verder kijken naar wat de toekomst zoal te bieden heeft. Nog niet alles is even zeker, maar AMD’s Navi 31 grafische chipsets beginnen langzamerhand al meer vorm te krijgen. In deze Hardware Update houden we je op de hoogte van de laatste geruchten over de eerstvolgende Radeon-serie én wat Intel en Nvidia vandaag de dag zoal bezighoudt.

Gerucht: AMD Navi 31 bestaat uit twee 80 CU-chiplets; telt 10240 rekenkernen

Na AMD’s huidige Navi 2X-videokaarten volgt uiteraard een opvolgende Navi 3X-generatie. Via een eerder gedeeltelijk uitgelekte lijst MacOS-specificaties wisten we al van het bestaan van AMD’s volgende reeks gpu’s, maar erg gedetailleerd werd de lekkage geenszins. Inmiddels blijkt één gerucht daarover vaker de kop op te doen duiken, welk voorspelt dat AMD in ieder geval het vlaggenschip — de Navi 31-chipset — uit wil rusten met maar liefst twee afzonderlijke chiplets.

Het gerucht dook aanvankelijk op bij Twitter-gebruiker @Kepler_L2, die naar alle schijn mogelijk bronnen binnen AMD heeft. Kepler werd later bijgestaan door enkele andere, onafhankelijke Twitter-ingewijden die ‘grofweg hetzelfde’ gehoord zouden hebben.

Volgens de lekker van dienst zouden de Navi 31-chiplets elk 80 compute units tellen, waarmee het totale aantal cores op 10240 komt. Zowel in CU’s als in rekenkernen staat dat tot een directe verdubbeling van AMD’s huidige vlaggenschip; de opgepompte Navi 21-chipset, te vinden in de AMD Radeon RX 6900 XT. Volgens Kepler is dat niet alleen in lijn met AMD’s beloofde 50% toename in performance per watt van generatie tot generatie, maar moet dit vernieuwde ontwerp zelfs ‘ver daarboven’ presteren.

Twitter-patentenman @Underfox3 vond recentelijk meer bewijs van AMD’s ambities met multi-chip-modules (MCM). Volgens online geregistreerde octrooien zou AMD werken aan het effectief synchroniseren van meerdere gpu-chips én het beter verspreiden van raytracing-workloads. AMD’s huidige RDNA2-architectuur is niet bepaald de sterspeler op het gebied van raytracing, maar daar zou met een volgende generatie mogelijk verandering in kunnen komen. 

AMD gaf zelf al aan hun RDNA3-microarchitectuur richting 2022 te willen onthullen. De daarvoor gebruikte chipsets zouden nog altijd gebruik kunnen maken van het huidige 7nm procedé van transistorfabrikant TSMC op een zogenaamde ‘Advanced Node’, al is het ook mogelijk dat AMD tegen die tijd overstapt op de 5nm-architectuur waar TSMC nu al langer aan sleutelt.

Hoewel AMD een chiplet-ontwerp hielp populariseren voor centrale processors met hun Ryzen-lijn, zijn meerdere chips op één printplaat binnen de gpu-wereld niet bepaald een bekend fenomeen. Althans, ware het niet voor de nieuwste speler op de markt voor discrete videokaarten...

Intel levert binnenkort ook desktopvideokaarten 

Hardware-fabrikant Intel doet, na dik 52 jaar in de transistorindustrie, ook intrede op markt van losse, grafische kaarten. Intels eigen Iris Xe-graphics — welke reeds te vinden zijn als onderdeel van nieuwere Tiger Lake-cpu’s — wordt samen met partnerfabrikanten als ASUS en Colorful ook ‘losgetrokken’ van de cpu en omgezet tot twee discrete videokaarten onder de DG1-codenaam.

De respectievelijke Intel Iris Xe- en Intel Iris Xe MAX-kaarten zijn vooralsnog niet los te verkrijgen, maar dienen vooral ingezet te worden voor pre-built systemen. In het specifiek moeten die builds dan ook gebruikmaken van selecte Intel-chipsets en -processoren; zonder een voor Intel exclusieve BIOS zijn de DG1-kaarten simpelweg niet te gebruiken, zo verduidelijkte Intel bij LegitReviews.

©GMRimport

Het doeleinde van de losse Iris Xe-gpu’s lijkt vooralsnog ook ver van gaming af te staan. De gpu’s tellen weliswaar 80 of 96 execution units op Intels eigen 10nm SuperFin-architectuur, maar zijn beide uitgerust met een ietwat krappe 4GB aan LPDDR4X-geheugen op een 128 bits geheugenbus. De bandbreedte bedraagt daarmee 68 GB/s — slechts een fractie van de snelheden en volumes waar concurrentie als Nvidia en AMD vandaag mee te koop lopen. Het tdp van de losse Iris Xe-kaarten bedraagt dan ook maar 25 tot 30 watt en actieve koeling lijkt niet per se een must

Intel lijkt zich met de Iris Xe-kaarten vooral op de productieve sector te richten. Dit werd verder versterkt toen Intel Graphics-topman Raja Koduri op Twitter beeldmateriaal deelde van een aanstormende Xe-chipset bedoeld voor zware datacenters en andere high-performance computing (HPC). Deze Intel Xe-gpu beschikt volgens Koduri over zeven verschillende en extern geproduceerde procedés en bestaat uit, hoe kon het ook anders, twee afzonderlijke chiplets. 

Met de Xe HPC-kaart zal Intel de komende tijd intern experimenteren. De DG1-desktopkaarten op Iris Xe-architectuur moeten binnenkort al beschikbaar gesteld worden voor systeembouwers. De grafische kaarten ondersteunen drie display-outputs, geaccelereerde videocodering (inclusief AV1-ondersteuning) en een focus op AI- en Deep Learning-doeleindes. 

Nvidia laat Max-Q noemer voor laptop-gpu’s voorzichtig vallen

Pas anno 2017 geïntroduceerd, maar nu alweer zachtjes in remissie gedrukt: Nvidia wil dat laptopfabrikanten niet langer aangeven of een mobiele Nvidia-gpu wel of niet beschikt over het Max-Q-ontwerp. Daarentegen raadt Nvidia het wél aan dat fabrikanten aangeven wat de precieze total graphics power (tgp) van de inbegrepen grafische chip is.

Met Max-Q definieerde Nvidia dat de grafische chipsets beschikten over een ‘slanker’ ontwerp. Door het stroomrendement en kloksnelheden omlaag te draaien, konden de gpu’s geïntegreerd worden in hoofdzakelijk dunnere en stillere notebooks. 

In de volksmond ontstond zo ook de minder officiële Max-P noemer (als in ‘Max-Performance’) voor grafische chipsets die minder tot geen concessies deden in hun paardenkracht. 

©GMRimport

Volgens Nvidia bestaat het Max-Q nog altijd; tegenover HotHardware sprak een Nvidia-woordvoerder openlijk over de “derde generatie Max-Q”. Daaronder vallen nieuwe features als Dynamic Boost 2.0 en WhisperMode 2.0, alsmede de bestaande rendementsoptimalisatie Advanced Optimus. 

Vanuit Nvidia worden al die features onder Max-Q branding aangeboden, maar het is aan partnerfabrikanten om de features en kloksnelheden zelf af te stellen — en daar hopelijk ook transparant over te zijn richting de uiteindelijke koper.

Vooralsnog lijken inderdaad veel laptopfabrikanten al niet meer te spreken over Max-Q-ontwerp (laat staan Max-P), maar de door Nvidia aangeraden tgp-transparantie ontbreekt op veel plekken alsnog. Onder meer ASUS, MSI, Razer en Gigabyte geven op moment van schrijven enkel RTX 30-modelnummers en bijbehorende volumes videogeheugen, maar ze verklappen nog niet op welke kloksnelheden of stroomrendementen die grafische chips draaien.

Gamers die op zoek zijn naar een nieuwe laptop kunnen daarom het beste even waakzaam zijn voor precies die cijfertjes. Op termen als Max-Q en Max-P hoef je als consument voorlopig niet te letten, maar des te belangrijker wordt de vraag ‘hoeveel watt wordt er in die gpu gepompt?’ 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!