Xbox Series X-devkit bevat 40 GB aan GDDR6-geheugen
PU.nl
Nieuws

Xbox Series X-devkit bevat 40 GB aan GDDR6-geheugen

In een recente video ontleedt Gamers Nexus een devkit van de Xbox Series X, welke klaarblijkelijk 40 GB aan werkgeheugen bevat.

De zogenaamde SDK-versie van de Xbox Series X was al verbannen voordat Gamers Nexus het apparaat van eBay plukte. Voor circa 1350 euro koop je op verkoopplatformen een devkit, al blijkt Microsoft de consoles op afstand volledig te kunnen blokkeren. Zelfs volledig offline gebleven devkits zouden de mogelijkheid verliezen om überhaupt games af te kunnen spelen.

Desalniettemin zag Gamers Nexus wel de mogelijkheid om eerste, uitgebreide 'teardown' van de unieke ontwikkelconsole te maken. Per

Watch on YouTube

wordt het complete apparaat grondig bestudeerd en uiteraard opengeschroefd. Op veel fronten is spiegelt de devkit het consumentenmodel, met vooral meer mogelijkheden in poorten en een ongespleten (maar dubbelzijdig) moederbord. Onduidelijk is of de kloksnelheden van de door AMD ontwikkelde Scarlett-apu opgehoogd zijn.

Watch on YouTube

Op het moederbord blijkt ook de hoeveelheid werkgeheugen dus flink af te wijken van de definitieve specificaties. De consumentenversie van de Xbox Series X biedt in totaal 16 GB aan GDDR6-geheugen, waar de devkit een bijzonder flinke 40 GB bevat. In het specifiek betreft het Samsungs GDDR6-modules, geklokt op 14 Gbps.

De Xbox Series X verdeelt de 16 GB in drie poules: 10 GB voor graphics, met daarnaast 3,5 GB voor het systeemgeheugen en 2,5 GB voor het besturingssysteem. De additionele 24 GB van de devkit is volgens spelontwikkelaars vooral bedoeld om extra builds in te decomprimeren en om instrumentatie (zoals framedata en debug-informatie) op te draaien. 

Devkits van consoles worden wel vaker verrijkt met extra geheugen, maar de Xbox Series X lijkt dat wel uitzonderlijk luxe aangepakt te hebben. Wat daar verder allemaal mee mogelijk wordt, is wegens de efficiënte ban van Microsoft niet verder te achterhalen. Gamers Nexus vraagt ook publiekelijk om input om de ban te kunnen omzeilen; vooralsnog lijkt er geen oplossing te vinden om verbannen devkit weer draaiende te krijgen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!