Z790-moederborden ondersteunen mogelijk PCIe 5.0-ssd's
PU.nl
Nieuws

Z790-moederborden ondersteunen mogelijk PCIe 5.0-ssd's

In de geruchtenstroom over de eerste moederborden op Intels Z790-chipset is nu ook de mogelijke ondersteuning van PCIe 5.0-ssd's genoemd.

Met de komst van de Raptor Lake-processoren later dit jaar introduceert Intel ook de 700-serie moederbordchips. De dertiende Intel Core-reeks is compatibel met dezelfde LGA 1700-socket als Alder Lake, maar kan met de nieuwe chipsets mogelijk meer en nieuwere interfaces toegankelijk maken. De Z790 vormt daarin het vlaggenschip, met hoogstwaarschijnlijk de meeste (nieuwe) compatibiliteit.

Naast PCIe 5.0-compatibiliteit over het primaire x16-slot, zoals Z690-moederborden hadden, zouden nu ook PCIe 5.0-ssd's over een M.2-interface compatibel worden op Z790-moederborden, zo stelt een bron van YouTuber

Watch on YouTube

. Op Alder Lake-systemen zijn PCIe 5.0-ssd's enkel middels een adapter te gebruiken; met Z790 wordt PCIe 5.0 ook direct mogelijk over M.2.

Watch on YouTube

Daarbij wordt wel vermeld dat PCIe 5.0 over het M.2-slot geen zekerheid is voor alle Z790-producten. Afhankelijk van het moederbord wordt de optie wel of niet ingeschakeld, zoals dat bijvoorbeeld ook het geval zal zijn op AMD's nieuwe AM5-moederborden.

PCIe 5.0-ssd's zijn nog niet bepaald breed in omloop, maar opslagfabrikanten lieten eerder al weten druk in de weer te zijn met de nieuwe generatie. Onder meer Phison en Adata onthulden eerder al hun PCIe 5.0-plannen, met beloofde bandbreedtes tot maar liefst 14,0 GB/s. Ter referentie: theoretisch gezien topt een M.2-interface over PCIe 4.0 af op circa 8,0 GB/s aan bandbreedte.

Intel heeft zelf nog geen officiële uitspraak gedaan over Raptor Lake's compatibiliteit met PCIe 5.0-ssd's, al komt daar mogelijk snel verandering in. Volgens de bronnen van Moore's Law is Dead zouden de eerste Z790-moederborden al eind juli onthuld kunnen worden. Daaropvolgend worden in augustus de meeste borden gevalideerd; Intel houdt ondertussen de Raptor Lake-cpu's mogelijk achter de hand, totdat de nieuwe moederborden klaarliggen voor massaproductie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!