Zotac bevestigt specificaties van RTX 4070 Ti
PU.nl
Nieuws

Zotac bevestigt specificaties van RTX 4070 Ti

Hardwarefabrikant Zotac heeft de officiële specificaties van de RTX 4070 Ti bevestigd per gelekte productinformatie.

Zotac lekte zelf drie varianten van Nvidia's GeForce RTX 4070 Ti-gpu uit: de zogeheten AMP Extreme Airo, Apocalypse OC en X-Gaming varianten (via VideoCardz). Van die drie kaarten wordt enkel het AMP-model wereldwijd verscheept, maar alle drie de varianten verklappen via-via de specificaties van Nvidia's nieuwe gpu.

De RTX 4070 Ti draait op de AD104-400-chipset van Nvidia, met 7680 CUDA-kernen en 12 GB aan GDDR6X-geheugen. Deze precieze opstelling was oorspronkelijk gepland voor de RTX 4080 (12 GB), de kaart die Nvidia na enige ophef toch "ontlanceerde". Lekken en teasers voorspelden maanden geleden al dat Nvidia de kaart voorafgaand aan CES 2023 opnieuw uit de doeken doet, met RTX 4070 Ti als nieuwe noemer. 

Nieuwe naam of niet, ook ook de geheugensnelheid blijft blijkbaar onveranderd: 21 Gbps. In combinatie met een 192-bit geheugenbus staat dat tot een totale bandbreedte van 504 GB/s. In zowel bandbreedte, geheugenvolume, chipoppervlak en rekenclusters blijkt de RTX 4070 Ti een grove halvering van het vlaggenschip uit Nvidia's Ada Lovelace-generatie, de RTX 4090. 

Vanuit Nvidia zou de RTX 4070 Ti een TDP van 285 watt en een boost-frequentie van 2,61 GHz kennen. Zotacs drie kaarten verhogen optioneel het verbruik en daarmee ook de kloksnelheid. Het AMP-model biedt daarin de grootste bonus: 366 watt aan verbruik, waarmee de gpu op 2,7 GHz presteert. In alle gevallen lijkt de RTX 4070 Ti daarvoor een enkele 12VHPWR-connector te gebruiken, de ietwat omstreden 16-pins stroomvoorziening. 

De RTX 4070 Ti wordt zeer waarschijnlijk morgen officieel onthuld in Nvidia's GeForce Beyond-presentatie, vanaf 17:00 uur (Nederlandse tijd) te volgen op onder meer

Watch on YouTube

en Twitch. Volgens eerdere geruchten moet de gpu aanstaande 5 januari officieel verkrijgbaar zijn. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!