Epic: 'Sony PlayStation laat uitgevers betalen voor cross-play'
PU.nl
Nieuws

Epic: 'Sony PlayStation laat uitgevers betalen voor cross-play'

Volgens documenten die tijdens de rechtszaak tussen Epic Games en Apple zijn vrijgegeven, laat Sony uitgevers in sommige gevallen betalen wanneer games op PlayStation-consoles cross-play bevatten.

In de documenten is te zien hoe Epic Games in 2018 met Sony aan het onderhandelen was om cross-play aan Fortnite toe te voegen. Epic gaf daarbij aan dat het bij diens standpunt wilde blijven, aangezien Fortnite volgens hen de grootste game van het moment was: de game moest en zou cross-play krijgen. Cross-play houdt in dat spelers op verschillende systemen met en tegen elkaar kunnen spelen.

Epic-baas Tim Sweeney liet volgens The Verge tijdens de rechtszaak weten dat bepaalde omstandigheden er voor zorgen dat uitgevers Sony moeten betalen bij de aanwezigheid van cross-play. "In bepaalde gevallen moet Epic extra omzet aan Sony betalen. Als iemand vooral op PlayStation speelt, maar er op de iPhone voor betaalt, kan die compensatie worden geactiveerd." Volgens Sweeney is Sony de enige platformhouder die dit doet. 

Een uitgegeven document, die hieronder te zien is, benadrukt dit. Wanneer spelers voornamelijk Fortnite op een PlayStation-console spelen, maar hun geld in Fortnite op andere systemen uitgeven, vraagt Sony compensatie in de vorm van 'cross-platform revenue share'.

Sony besloot in september 2018 cross-play op PlayStation 4 te activeren voor bepaalde games, nadat er geruime tijd negatieve berichten in de media kwamen over het feit dat cross-play op consoles niet of nauwelijks mogelijk was. Deze discussies werden in gang gezet toen Fortnite op de Switch lanceerde en het bleek dat spelers niet hun bestaande Fortnite-account naar de Switch-versie konden overzetten. Inmiddels is cross-play een steeds vaker voorkomende optie op alle systemen.

Tijdens de rechtszaak tussen Epic en Apple, die gisteren is begonnen, werden diverse documenten gedeeld met interne informatie over Epic Games. Daarin werden ook details gegeven over de verdiensten en uitgaven van het bedrijf.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!