Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4
Gamer.nl
Nieuws

Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4

Guerrilla Games heeft Horizon Forbidden West voor de PlayStation 5 als de PlayStation 4 ontwikkeld. Wie de PlayStation-versie bezit kan zelfs gratis upgraden naar de current-gen-versie. Het kan dus geen kwaad om even te kijken naar de grafische verschillen van beide Forbidden West-versies.

Afgelopen juni sprak regisseur Mathijs de Jonge al met

Watch on YouTube

over verschillen tussen de PlayStation 5- en PlayStation 4-versie. Ten opzichte van de oudere console bevat de PlayStation 5-versie visuele verbeteringen, waaronder meer gedetailleerde graphics, meer geometrische diepte en een speciaal onderwaterweergavesysteem. De current-gen-versie beschikt tevens over extra details en extra systemen voor overtuigendere golven. De laadtijden zijn bovendien aanzienlijk korter dankzij de ingebouwde SSD; het verschil is gemiddeld meer dan vijftig seconden.

Watch on YouTube

Performance Mode en Resolution Mode

Op de PlayStation 4 hangen de resolutie en beeldkwaliteit af van het consolemodel. Het reguliere model draait de game in een resolutie van 1080p, terwijl de Pro de resolutie verhoogt naar: 1800p – vergelijkbaar met de Performance Mode op PlayStation 5. Wat framerate betreft draaien alle PS4-versies op 30 fps, alleen de PS5-versie ondersteunt 60 fps in de Performance Mode. Dat laatste gaat uiteraard wel ten koste van de resolutie, scherpte en details ten opzichte van de Resolution Mode. Die draait namelijk in een volledige 4K op 30 fps. 

Watch on YouTube

Verder maakt de PlayStation 5-versie gebruik van een filmisch lichtsysteem gedurende de hele game, terwijl die in de PlayStation 4-versie alleen aanwezig is tijdens de tussenfilmpjes. De PlayStation 5 heeft namelijk een krachtigere processor die dat lichtsysteem continu kan laten draaien en ervoor zorgt dat lichttexturen beter gedefinieerd zijn.

Een opvallend onderdeel van dit nieuwe lichtsysteem is het zogenaamde ‘hero light’, dat in beide versies beschikbaar is om aan te zetten. Daarmee is hoofdpersonage Aloy beter zichtbaar in de game, ongeacht haar locatie. In de PlayStation 4 (Pro)- versie van het hero light springt het personage er daarom niet zo duidelijk uit als in de PlayStation 5-versie. Bekijk hieronder het verschil tussen de twee consoleversies van het hero light: 

Watch on YouTube

Volledige immersie

De PlayStation-versie ondersteunt daarnaast 3D-audio. Dat is mogelijk door de 3D Tempest geluidstechnologie van de PlayStation 5. Daarmee moeten spelers zich volgens ontwikkelaar Guerrilla Games ‘omringd’ voelen door het geluid, wat handig is tijdens gevechten of stealthmissies. De DualSense-controller moet ook zorgen voor meer immersie, door middel van haptische feedback en dynamische adaptieve triggers.

Tot slot geeft Mathijs de Jonge aan dat een groot deel van de ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de PlayStation 4. De game is volgens de ontwikkelaar veel getest op de het oudere platform, waardoor het een ‘goede ervaring’ en een ‘fantastisch uitziende game’ moet worden. Bovendien is de PlayStation 4-versie tien euro goedkoper, wat wel zo voordelig is dankzij een gratis upgrade naar de current-gen-versie.

Horizon Forbidden West verschijnt op 18 februari voor PlayStation 5 en PlayStation 4. In de review op Gamer.nl gaf Ron Vorstermans de game een 9.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe PlayStation-ontwikkelaar TeamLFG opent zijn deuren
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe PlayStation-ontwikkelaar TeamLFG opent zijn deuren

Werkt waarschijnlijk aan de Gummy Bears-liveservicegame waar geruchten over gaan

Sony Interactive Entertainment heeft de nieuwe PlayStation Studios-ontwikkelstudio TeamLFG opgericht.

Dat valt in een artikel op PlayStation Blog te lezen. De ontwikkelaar is gesitueerd in Bellevue, Washington en maakte oorspronkelijk onderdeel uit van Bungie. Als losstaand PlayStation Studios-team hebben diverse ervaren ontwikkelaars uit de industrie zich bij de studio aangesloten om te werken aan een nieuw spel.

Het gaat om een "ambitieus incubatieproject" dat wordt beschreven als een "team-based actiegame dat inspiratie haalt uit vechtspellen, platformers, moba's, levenssimulaties en 'kikkerachtige' games". De game zou gesitueerd zijn in een "luchthartige, komische wereld dat onderdeel uitmaakt van een compleet nieuw, mythisch science-fantasie-universum."

Aan de beschrijving te lezen gaat het waarschijnlijk om de Gummy Bears-game waar al sinds begin dit jaar geruchten de ronde over doen. De moba zou elementen bevatten die doen denken aan Nintendo's Super Smash Bros.-reeks. Spelers hebben geen levensbalken, maar een op percentages gebaseerd gezondheidssysteem. Wanneer men meer schade oploopt, wordt men verder van de actie verwijderd wanneer men geraakt wordt. Spelers kunnen zelfs compleet van de map weggevaagd worden. Het spel zou meerdere modi bevatten en drie klassen: Attack, Defense en Support.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!