Spider-Man: Miles Morales vult het Marvel-gat van 2020
PU.nl
Nieuws

Spider-Man: Miles Morales vult het Marvel-gat van 2020

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Jacco Peek met Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

Ondanks alle ellende viel er voor mij persoonlijk weinig te zeuren dit jaar. Het privilege om binnen te blijven met een inkomen was namelijk niet aan iedereen toebedeeld, en bovendien verschenen er geweldige games om even aan de realiteit te ontsnappen. Maar als ik dan toch even mag zeuren: het gebrek aan een nieuwe Marvel-film dit jaar was schrijnend voor iemand die daar intens van geniet.

Uiteraard bespreken we op Gamer.nl geen films, en dat is met mijn filmsmaak maar goed ook. Hoe meeslepend en emotioneel de Rotten Tomatoes-top tien ook kan zijn, er gaat voor mij niets boven het volgende hoofdstuk in het Marvel Cinematic Universe. Gewoon lekker met vrienden speculeren over welke schurk er opduikt en opzoeken hoe zaken verlopen in de comics, om vervolgens (hopelijk) beloond te worden met antwoorden op die vragen. Dát kon dit jaar helaas niet, waardoor er langzaam maar zeker een soort Marvel-leegte gat ontstond. En net wanneer ik bijna daarin verdween, verscheen Marvel’s Spider-Man: Miles Morales om me te redden.

©GMRimport

Verwarring

Dat terwijl er voorafgaand aan de release van de game een hoop verwarring bestond. Is het een uitbreiding? Is het een volwaardig vervolg? Het resultaat zit ertussenin: een korter vervolg op Insomniacs fantastische Spider-Man uit 2018 met de jonge spinnenman in de hoofdrol. Voor wie hoopte op een dertig uur durend openwereldavontuur als PlayStation 5-lanceergame is dat wellicht een teleurstelling, maar stiekem was deze kleinere schaal tussen al het najaarsgeweld uiterst prettig. Gewoon Het betrof gewoon een bevredigend avontuur van een uurtje of tien, waar je in slechts een weekend doorheen bent.

Uiteraard lijkt Miles Morales veel op z’n voorganger. Het maakt gebruik van dezelfde stad en kent zeer vergelijkbare gameplayelementen, zoals de vrijwel perfecte slingermechaniek. Toch doet de game nét genoeg om Miles, in de context van het verhaal, neer te zetten als een unieke superheld met eigen sterke en zwakke punten. Dat varieert van details als zijn ongemakkelijke lichaamstaal bij het slingeren, tot fundamentele aspecten als zijn spetterende Venom-krachten. Vooral die laatste zijn een onverwachts goede toevoeging; Miles’ grotere arsenaal maakt hem eigenlijk een interessantere superheld dan Peter Parker, waardoor het bijna lastig is om terug te keren naar het origineel of de remaster.

©GMRimport

Insomniacs Marvel-universum

Miles Morales’ grootste triomf is echter de manier waarop het in korte tijd een eigen versie van het Marvel-universum bouwt, een onderschatte prestatie in zowel games als films. Tijdens het spelen ervaar je vanuit het oogpunt van Miles dat de tijd in Manhattan sinds 2018 niet heeft stilgestaan. Insomniac had ook kunnen kiezen voor een makkelijke uitweg - door het verhaal zich bijvoorbeeld tijdens het origineel af te laten spelen – maar verzint in plaats daarvan voor alle belangrijke personages een achtergrondverhaal. Zowel Miles als Peter verwerken nog het verlies van geliefden, de hilarische radioshow van J. Jonah Jameson heeft opeens concurrentie van de Danikast en inwoners worstelen met de nasleep van de ‘Devil’s Breath’ en de bouw van het mysterieuze Roxxon Plaza.

Het resultaat is een game die coherent voelt, barst van verwijzingen naar het vorige deel en spelers het gevoel geeft dat New York City doorleeft, of er nou een Spider-Man in rondslingert of niet. Het gooit de gebeurtenissen van het eerste deel niet overboord, maar grijpt ze juist aan om het verhaal op een geloofwaardige manier uit te breiden. Het dove meisje Hailey Cooper is daarbij een eervolle vermelding waard. Haar zelfverzekerdheid en Miles die gebarentaal spreekt alsof het – terecht – de normaalste zaak van de wereld is bewijzen dat Miles Morales gewoon ook gewoon een hele coole game is.

©GMRimport

Als geroepen

En zo vult Insomniac opeens een Marvel-gat dat tot op heden alleen het MCU kon vullen. De finesse en liefde waarmee dat gebeurt roept daarom de vraag op wat de ontwikkelaar van plan is: toch een uitgebreid vervolg aankondigen met Peter in de hoofdrol, of toch vaker kleinschaligere titels met nieuwe verhalen uitbrengen, alsof je als speler om het jaar wordt beloond met een nieuwe comic. Voor dat laatste valt wat te zeggen, want de ontwikkeltijd van Miles Morales was korter – en daarmee waren de kosten ongetwijfeld lager. Marvel’s Avengers bewees dit jaar immers dat ook blockbuster-Marvel-games een financieel risico zijn.

Wat Insomniac Games ook beslist, Spider-Man Miles Morales kwam als geroepen en voelt als een fantastische, interactieve Marvel-film. Daar ben ik Insomniac dankbaar voor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Embracer voert nog meer veranderingen aan gamedivisies door
PU.nl
Nieuws

Embracer voert nog meer veranderingen aan gamedivisies door

Bedrijf wil in fiscaal jaar 2025/2026 in totaal 76 games uitbrengen

Embracer Group heeft in navolging van veranderingen vorig jaar aangekondigd nog meer aanpassingen te maken aan zijn gamedivisies.

Vorig jaar bleek al dat Embracer werd opgesplitst in drie bedrijven: Asmodee, Coffee Stain & Friends en Middle-earth Enterprises & Friends. Laatstgenoemde bedrijf heeft bekende (game)franchises als Tomb Raider, The Lord of the Rings, Kingdom Come: Deliverance en Dead Island onder zich, Asmodee richt zicht op tabletop-spellen en Coffee Stain is bedoeld voor indiespellen.

Nu heeft Embracer aangekondigd dat Coffee Stain & Friends wordt losgekoppeld en een geheel losstaand bedrijf wordt. De aandelen van Coffee Stain worden verdeeld onder de aandeelhouders van Embracer, dus in feite blijft Coffee Stain nog steeds eigendom van Embracer. De loskoppeling van Coffee Stain draait dan ook vooral om het feit dat het bedrijf als een losse entiteit zal functioneren op de beurs. Volgens Anton Westbergh, de medeoprichter van Coffee Stain, is het feit dat de uitgever een losstaand bedrijf wordt "zowel spannend en ook een beetje eng - maar op een goede manier".

Middle-earth & Friends zal vanaf nu bekendstaan als Fellowship Entertainment. Daar blijven nog steeds de bovengenoemde IP's onder vallen.

Embracer laat weten dat het in het fiscale jaar 2025/2026 in totaal 76 verschillende games wil uitgeven, waaronder Gothic 1 Remake, MEtal Eden, Fellowship, Reanimal, Wreckreation, een nieuwe Spongebob Squarepants-game, Norse: Oath of Blood en Deep Rock Galactic: Rogue Core. Ook de pas uitgestelde games Killing Floor 3 en Marvel 1943: Rise of Hydra staan nog op stapel.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven Deliver At All Costs voor de PlayStation 5 weg!
PU.nl
Nieuws

We geven Deliver At All Costs voor de PlayStation 5 weg!

Toet toet!

Soms is het leven wat ingewikkeld, wat ons doet verlangen naar simpelere tijden. Deliver At All Costs lijkt op een fijne terugkeer naar de chaotische arcade-racegames van weleer, dus om de verschijning van het spel te vieren geven we met bol een PS5-exemplaar weg.

Deliver At All Costs is ogenschijnlijk een soort kruising tussen de opzet van Crazy Taxi en de klassieke top-down Grand Theft Auto-games die we vroeger speelden. De opzet is simpel: als pakketbezorger rijd je rond met de meest gestoorde spullen, die koste wat het kost op hun bestemming moeten komen. De chaos die daarbij komt kijken? Deal with it.

Al beukend door gebouwen met je bestelbusje of op de voet rennend bezorg je ook niet zomaar een Nintendo Switch 2 aan ome Jacco. De dozen zijn gevuld met spullen als bommen, haaien, standbeelden, noem het maar op. Is Deliver At All Costs de meest meeslepende game-ervaring die je dit jaar gaat hebben? Waarschijnlijk niet. Maar zoals de GTA-ervaring ons leert is er veel vermaak te vinden in chaos.

Wat moet je doen om de game te winnen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om de game fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Klik dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!