Voorspel: Gekozen familie schittert in Nier: Replicant ver. 1.22
PU.nl
Nieuws

Voorspel: Gekozen familie schittert in Nier: Replicant ver. 1.22

Remake Nier Replicant ver. 1.22474487139… zal voor velen de eerste keer zijn dat ze met de game in aanraking komen. Voor anderen is het een toffe manier om cultklassieker Nier Gestalt op een hele andere manier te beleven.

Keer je terug, dan valt het 'nieuwe' hoofdpersonage direct op. De oorspronkelijke game is in twee versies uitgebracht: Replicant en Gestalt, maar enkel Gestalt is in het Westen uitgekomen. In die versie is het hoofdpersonage een oudere man die voor zijn dochter zorgt. In Replicant, de versie die we nu spelen, is het hoofdpersonage een stuk jonger en vecht hij voor zijn zusje.

Naast de grote veranderingen zit er tussen de twee versies ook een klein verschil met een grote betekenis. Spelers komen de jonge Emil tegen, een knul die met zijn blik mensen en monsters in steen verandert, waardoor hij niemand echt kan aankijken. In het verloop van het verhaal ondergaat Emil een bijzondere gedaanteverandering. Hij komt er monsterachtig uit te zien met ledematen als een skelet en een brede grijns op zijn bolle gezicht die maar niet weggaat. Wel kan hij eindelijk naar zijn vrienden kijken.

Die vrienden, met name de stoere, vloekende Kainé, reageren geen seconde met afschuw. Ze omarmen wie Emil nu is en houden onvoorwaardelijk van hem, ook al zal de rest van de wereld dan niet direct doen.

Een bruid of bruidegom

In de game hebben het hoofdpersonage en Emil richting het eind van het verhaal een gesprekje over het huwelijk. In de 2010-versie van Nier stelt Emil in de Engelse vertaling dat hij ooit ook wil trouwen, maar alleen als hij een meisje kan vinden die zich niet stoort aan zijn uiterlijk.

In Nier Replicant gaat het anders. In deze versie stelt Emil namelijk dat hij jaloers is op de bruid. Als het hoofdpersonage hem geruststelt door te opperen dat Emil op een dag ook een bruid vindt, reageert Emil met onzekerheid in zijn stem: 'Huh? Oh, ja. Een… bruid." Emil zou liever in het huwelijksbootje met een bruidegom stappen.

Voordat je in de reacties duikt om te zeggen dat ik teveel lees in deze zinnen, omdat Emil mogelijk nog steeds onzeker is over zijn uiterlijk en zijn toekomst, heeft Yoko Taro, de regisseur van de game, in een interview duidelijk gemaakt dat Emil homo is.

Deels kan het verschil tussen de twee versies te maken hebben met de verandering van personages. De implicatie is dat Emil een crush heeft op het hoofdpersonage. Dat past beter als dat personage een jongere knul is, omdat Emil dat ook is, maar het zegt mogelijk ook iets over hoe tijden veranderen. Dat het benoemen van queerness in een grote release echt niet nadelig is voor de verkoopcijfers.

©GMRimport

Intersekse

Kainé heeft op haar eigen manier een lichaam dat de bekrompen mensen om haar heen afschuwelijk vinden. Ze heeft een intersekse conditie. In haar jeugd is ze daarom veel gepest. Tevens heeft Kainé een 'shade' in haar. Shades zijn de monsters waar de personages in de game tegen vechten. Net zoals Kainé eigenschappen van man en vrouw heeft, heeft ze ook de eigenschappen van mens en monster in zich.

Kainé valt onder ander door haar kledingkeuze op. Ze draagt weinig verhullende lingerie. In Grimoire Nier, een boek dat enkel in Japan is uitgegeven en de wereld van Nier verder uitdiept, wordt uitgelegd dat Kainé dit doet als reactie op de pesterijen uit haar verleden. Daardoor kiest ze kleding die haar extreem vrouwelijk eruit laten zien.

Dat voelt een beetje als een excuus, net zoals dat Quiet in Metal Gear Solid 5 zo weinig kleding aan heeft omdat ze ademt via haar huid. Iedereen kan zien dat dit geen reden, maar een excuus is om haar er zo naakt mogelijk bij te laten lopen. Bij Kainé lijkt het ook ongemakkelijk op het randje te zitten tussen seksualisering van vrouwen en een oprechte exploratie van een intersekse vrouw die haar lichaam wil presenteren zoals zij wil.

©GMRimport

Gekozen familie

Voor queer mensen voelt de angst voor de lichamen van Emil en Kainé herkenbaar, omdat hun lichamen ook anders zijn dan de norm, of omdat ze zich anders uiten dan wat er van hun gender wordt verwacht. Kainé, die een hoop geleerd heeft over haarzelf accepteren terwijl de wereld dat niet doet, leert de jonge Emil trots te zijn op wie hij is.

Het duo vormt in de game een hechte vriendschap. Terwijl de speler regelmatig dorpjes binnen stapt, moeten Emil en Kainé buiten slapen. Ze hebben dat geaccepteerd en vertellen elkaar verhalen bij het kampvuur. Het hoofdpersonage besluit al snel dat hij het niet eerlijk vindt en blijft ook buiten slapen.

Onder queer mensen komt het begrip 'gekozen familie' vaak langs. De droevige realiteit is dat veel mensen uit de lhbtq+-gemeenschap moeten leven met een familie die hun niet accepteert zoals ze zijn. Een familie waar ze niet zichzelf kunnen zijn, of erger: waar ze bang voor moeten zijn.

Gekozen familie bestaat uit vriendschappen die minstens zo hecht zijn als je eigen familie. Daar waar je wel echte steun krijgt, waar je altijd terecht kan en voor wie jij ook altijd klaar staat. Dit groepje helden uit Nier zijn een schitterend voorbeeld van gekozen familie in games: queer mensen die elkaar accepteren zoals ze zijn en elkaar sterker maken.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!