Budget nieuwe Housemarque-game Saros vergelijkbaar met Alan Wake 2
PU.nl
Nieuws

Budget nieuwe Housemarque-game Saros vergelijkbaar met Alan Wake 2

Overname van de studio door Sony droeg bij aan de totstandkoming van de game

Het ontwikkelbudget van Saros, de nieuwe game van Returnal-ontwikkelaar Housemarque, zou vergelijkbaar zijn met die van Alan Wake 2.

Dat valt in een artikel van de Finse publicatie Helsingin Sanomat (via VGC) te lezen. Hoewel er geen precieze bedragen worden genoemd, zijn de ontwikkel- en marketingkosten van Remedy's Alan Wake 2 bij elkaar naar schatting 70 miljoen euro. Het budget van Saros moet dus ongeveer vergelijkbaar zijn.

Ilari Kuittinen, de medeoprichter en CEO van Housemarque, benadrukt daarnaast dat de game niet tot stand had kunnen komen zonder dat Sony de studio over had genomen. Volgens Kuittinen droeg het feit dat Sony dergelijke bedragen uit kon geven aan first-party games bij aan de keuze van Housemarque om in zee te gaan met de uitgever. Verder liet de CEO weten dat de ontwikkeling van de game in 2022 is begonnen.

Saros werd begin dit jaar aangekondigd tijdens een State of Play-uitzending. De nieuwe game van Housemarque is exclusief in ontwikkeling voor PlayStation 5 en speelt zich af op de verloren gekoloniseerde planeet Carcosa. Daar vindt een dreigende zonsverduistering plaats, waarbij hoofdpersonage Arjun Devraj naar antwoorden zoekt.

Hoewel er nog veel rondom de game in mysterie is gehuld, lijken spelers net als in Returnal regelmatig dood te gaan. Een verschil is echter dat men het hoofdpersonage en zijn wapens ditmaal kan uitrusten met permanente upgrades, zodat men elke keer sterker wordt. Daarbij verandert de spelwereld na elke dood.

Saros moet ergens in de loop van 2026 verschijnen. Ergens later dit jaar volgen de eerste gameplaybeelden. Hieronder is de onthullingstrailer nogmaals te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!