Demotie van voormalige PlayStation Studios-baas werd geforceerd
PU.nl
Nieuws

Demotie van voormalige PlayStation Studios-baas werd geforceerd

Shuhei Yoshida kon kiezen tussen Independent Developer Initiative-klus of vertrekken

Shuhei Yoshida, de voormalige baas van SCE Worldwide Studios, werd in 2019 min of meer gedwongen om Sony's Independent Developer Initiative te leiden.

Yoshida werkte in 1993 aan de eerste PlayStation. Hij groeide uiteindelijk uit tot de directeur van SCE Worldwide Studios, waarbij hij de ontwikkeling van first-party-games voor PlayStation-consoles overzag. In 2019 legde hij die rol echter naar zich neer om Sony's Independent Developer Initiative te leiden, dat bedoeld is om kleinere, onafhankelijke studio's te begeleiden.

De begin dit jaar vertrokken topman meldt in een interview met Venturebeat dat zijn overstap van SCE Worldwide Studios-directeur naar leider van de Independent Developer Initiative werd afgedwongen door Sony. "Van first-party naar indie gaan? Ik had geen keuze", aldus Yoshida. "Toen Jim (Ryan, de toenmalige CEO van PlayStation) mij vroeg om de indieklus te doen, had ik de keuze tussen dat werk of het bedrijf te verlaten."

Overigens benadrukt Yoshida wel dat hij de overstap niet erg vond - hij had en heeft juist veel passie voor indiegames. "Ik wilde mij hard maken voor de staat van PlayStation en indiegames. Ik wilde er echt voor gaan. Ik geloofde dat ik iets unieks kon doen."

Hij vervolgt: "Dat was voor mij de grotere stap: van first-party naar indiegames gaan, en niet begin dit jaar het bedrijf verlaten. Ik heb veel geluk dat de indiegemeenschap, de uitgevers en ontwikkelaars waar ik nauw mee samenwerk, geloofden dat ik kon helpen. Ik ben adviseur geworden voor sommigen van deze bedrijven en ik blijf met sommigen die ik respecteer samenwerken. De transitie van Sony naar een onafhankelijke adviseur is niet zo'n grote verandering als stoppen met first-party."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!