Final Fantasy 16-producer: ‘Niet-turn-based om jonger publiek aan te spreken’
Gamer.nl
Nieuws

Final Fantasy 16-producer: ‘Niet-turn-based om jonger publiek aan te spreken’

Volgens Final Fantasy-producer Naoki Yoshida is de reden dat Final Fantasy 16 geen turn-based gevechten bevat dat de game ook een jonger publiek moet aanspreken.

Final Fantasy-producer Naoki Yoshida spreekt in een recent nummer van Famitsu – met dank aan VGC voor de vertaling – over de doelgroep van Final Fantasy 16. De ontwikkelaar zegt dat zijn team moest herbeoordelen voor welk publiek de nieuwe Final Fantasy bedoeld is.

“Ik kom uit een generatie die opgroeide met opdrachten geven en turn-based rpg’s”, zegt Yoshida. “Ik denk dat ik snap hoe interessant en immersive dat kan zijn. Aan de andere kant, het afgelopen decennium heb ik best veel meningen gehoord als ‘Ik snap niet waar de aantrekkingskracht ligt bij het selecteren van bevelen’.”

“Deze mening neemt alleen maar toe [in populariteit], in het bijzonder bij het jongere publiek, dat gewoonlijk geen rpg’s speelt.” Volgens Yosdida ligt die verschuiving naar minder turn-based gevechten op de technologie en mogelijkheden van moderne consoles.

“In verschillende consolegeneraties was het al mogelijk om personage-uitdrukkingen in real-time weer te geven”, aldus Yoshida. “Acties als ‘trek aan de trigger en jouw personage schiet zijn geweer’ en ‘druk op de knop en jouw personage zal met zijn zwaard zwaaien’ kunnen nu makkelijk uitgedrukt worden zonder een bevel-systeem.”

'Niet logisch' om opdrachtprompt te gebruiken

“Het is nu gebruikelijk voor gamers die jonger dan mij zijn om van dit soort spellen te houden. Als resultaat is het niet meer logisch om door een opdrachtprompt te gaan, zoals ‘val aan’, om een keuze te maken tijdens een gevecht.”

“Dit is geen argument voor wat goed of slecht is, maar er is een verschil, gebaseerd op spelersvoorkeuren en leeftijd. Daarbovenop is er een verschil tussen een opdrachtsysteem en een turn-based systeem, en ze worden vaak door elkaar gehaald. Maar het zijn twee verschillende concepten.”

“Zoals ik zei, ik denk dat ik snap waarom opdrachtsysteem-rpg’s leuk zijn, en wil ze ook blijven ontwikkelen, maar ik dacht aan de verwachte verkoopaantallen van Final Fantasy 16 en de impact die we moeten leveren.”

Over de toekomst van de franchise is Yoshida echter niet stellig: “Ik denk dat het mogelijk is dat de volgende Final Fantasy weer een opdrachtsysteem gebruikt, of een openwereldgame wordt.” Elders in het interview zegt Yoshida dat, als Final Fantasy 16 een openwereldgame zou zijn, het team “15 jaar” nodig zou hebben om hem te maken. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!